گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده محمد شلمبه
بنا دارای دو بخش قدیمی و تازه ساز است. ورودی بنا در ضلع غربی قرار دارد و نمای بیرونی مقبره نیز از سنگ مرمر سفید و سنگ سیاه پوشیده شده است .
سه پنجره در ضلع جنوبی و یک در ورودی در ضلع شرقی و و یک پنجره و در نیز در بخش غربی بنا قرار دارد .
با توجه به ترکیب و سبک معماری و نوع قوس های بنای اصلی امامزاده محمد شلمبه ، می توان قدمت آن را قرون شش یا هفت تعیین کرد .
پلان بنا در کل شامل موارد زیر است:
- اتاق L شکل
- هشتی
- اتاق مقبره
- چله خانه
اتاق L شکل تازه ساز بوده و دیواره های آن با گچ پوشش یافته و در کف آن موزاییک نصب شده است . در این بخش به دلیل اهیمت مذهبی محل در دوره های مختلف و به ویژه دوران معاصر ، تدفین نیز انجام گرفته است .
هشتی به صورت مستطیل کوچک و دارای دو ورودی از جنوب و غرب است. ورودی های آن طاقدار و یک طاقچه نیز در ضلع شمالی نصب شده است . اتاق مقبره شامل گنبدی مخروطی است که از بیرون ایزوگام شده است .
این بخش دارای پلان هشت ضلعی و سه در ورودی در اضلاع غرب ، شرق و جنوب است. در تمامی اضلاع این قسمت به استثنای درهای ورودی ، یک طاق نمای کوچک با قوس جناغی کار گذاشته شده است . کف این بنا هم با موزاییک پوشیده شده است . روی دیواره ها با گچ اندود شده است .
گنبد بنا دو پوسته و ضریح موجود در مقبره نیز ساده ؛ فلزی و جدید است که بر روی آن نوشته شده است :
« دماوند . استاد حیدری »
در چله خانه یک طاقچه و یک نورگیر دیده می شود . طاق این بخش از بنا هلالی و دارای ورودی از سمت گنبد خانه به ارتفاع 80/1 متر است. ضخامت های دیواره های این بخش نیز در حدود یک متر است و پلان آن مستطیل شکل و کفپوشی موزائیک دارد .
در بخش شمالی بیرون بنا در حدود دو متر از تپه چسبیده به بنا خاکبرداری شده و بنا از تپه مزبور جدا شده است .
در صفحه 153 آثار تاریخی دماوند نوشته شده است :
« … مصالح بنای اصلی از سنگ لاشه و ملاط ساروج ساخته شده است و در مجموع بنای اصلی امامزاده ترکیب موزون و زیبایی دارد .
بنای الحاقی شامل اتاقی L شکلی است که تمامی ضلع جنوبی و غربی بنای اصلی را در بر گرفته و در سال های اخیر با مصالح جدید نظیر سیمان و آجر ساخته شده است . …
با توجه به ترکیب و سبک معماری و نوع قوس های بنای اصلی امامزاده محمد شلمبه ، می توان قدمت آن را قرون شش یا هفت تعیین کرد .»
گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی
No tags for this post.