دیابت می تواند منجر به عفونت های خونی خطرناکی شود

 محققان دانمارکی در مطالعات جدید خود به بررسی ارتباط دیابت و عفونت های خونی پرداخته و اعلام کردند که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که روی سطح پوست انسان زندگی کرده و در حالت طبیعی و به طور معمول بی خطر هستند می تواند وارد جریان خون شده و  عفونت های خونی شدیدی را در پی داشته باشد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه آلبورگ و بیمارستان دانشگاه آرهوس ، مشخص شد که این عفونت در طول زمانی حدود 30 روز باعث مرگ انسان خواهد شد .

خطر ابتلا به عفونت خونی در مبتلایان دیابت رابطه مستقیمی نیز با سن افراد دارد و بیمارانی که سالیانی طولانی با مشکل دیابت دست و پنجه نرم می کنند بیش از سایرین در خطر ابتلا به این مشکل خونی قرار دارند .

این تیم پژوهشی با بررسی سوابق پزشکی سی هزار بیمار در طول 12 سال به این نتیجه رسیدند که بیماری دیابت احتمال بروز این عفونت خونی را تا سه برابر افزایش می دهد .  این موضوع در حالی است که افراد مبتلا به دیابت نوع اول بیش از 7 برابر نسبت به افراد عادی در معرض این خطر قرار دارند و حدود 95 درصد از مبتلایان به بیماری دیابت به نوع دوم دیابت مبتلا هستند که عمدتا با اضافه وزن مرتبط است . گفتنی است که در  نوع اول ، بدن توانایی خود برای تولید انسولین که هورمونی است جهت تبدیل قند خون به انرژی، را از دست می دهد و در این گونه بیماران تزریق انسولین تنها راه ادامه حیات است .

در ادامه این پژوهش عنوان شد که بیماری های کلیوی در کنار دیابت خطر ابتلا به این عفونت را تا 4 برابر افزایش می دهند و این مسئله تا پیش از تحقیقات جدید از توجه پزشکان به دور مانده و اکثریت جامعه پزشکان از آن چشم پوشی می کردند .

جسیر اسمیت نویسنده و تنظیم کننده این مقاله در ادامه توضیح داد که خطر ابتلا به عفونت خونی در مبتلایان دیابت رابطه مستقیمی نیز با سن افراد دارد و بیمارانی که سالیانی طولانی با مشکل دیابت دست و پنجه نرم می کنند بیش از سایرین در خطر ابتلا به این مشکل خونی قرار دارند .

در پایان گفتنی است که مدیریت این بیماری و تحت نظر قرار گرفتن بیمار در کناتر مراقبت های بهداشتی می تواند ابتلا به این نوع عفونت خونی را کاهش بدهد .

منبع : UPI

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا