نویدی برای بازگشت بینایی:

درمان نابینایی با سلول های بنیادی

کد خبر : 32940 جمعه 21 اسفند 1394 - 06:20:00

به تازگی محققان طی پژوهش های خود از سلول های بنیادی برای بازگرداندن بینایی به خرگوش ها استفاده کرده اند که این امر می تواند برای افراد آسیب دیده از لحاظ بصری تحول بزرگی ایجاد کند.

محققان دانشگاه اوزاکا (Osaka) و کاردیف (Cardiff) با استفاده از سلول های بنیادی انسانی موفق به ساخت بافت های زنده ای شده اند که می توانند به تعمیر بخش های آسیب دیده ای نظیر عدسی، شبکیه و قرنیه بپردازند و قدرت دید را به آنها بازگردانند. مارک دنیل (Mark Daniell) رئیس پژوهش های مروبط به قرنیه در مرکز تحقیقات چشم ملبورن استرالیا این کشف را با نام در هم شکننده ذهن، خوانده است.

محققان با استفاده از سلول های بنیادی انسانی در آزمایشگاه لوحی را طراحی کردند که به تولید چند نوع مختلف از سلول های چشمی شامل سلول های یاد شده در عدسی، قرنیه و شبکیه می پرداخت. سپس این تیم توانستند تا به صورت موفقیت آمیز سلول های قرنیه ای یاد شده را به قرنیه آسیب دیده خرگوش ها پیوند زده و قدرت بینایی را به آنها بازگردانند. بنابر گزارش ها، این کشف اقتباسی از یک تحقیق جداگانه است که در آن 12 انسان (و خرگوش) که از آب مروارید رنج می بردند توسط دانشمندان چینی و آمریکایی درمان شدند.

علاوه بر این پژوهش جدید یاد شده اثبات کرده است که سلول های بنیادی می توانند برای ساخت تمامی سلول های چشم و نه فقط سلول های عدسی به کار بروند. با این حال باید به یاد داشت که این فناوری به زودی برای بزرگسالان در دسترس قرار نخواهد گرفت و در صورت موجود بودن نیز چندین هزار دلار خرج خواهد داشت؛ اما مطالعه یاد شده نشان دهنده قدرت بسیار زیاد سلول های یاد شته برای درمان نابینایی است.