جشن رنگ ها و طرح ها و نقش ها

در این برنامه که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و حمید قبادی رئیس پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر برگزار شد، جمعی از طراحان، تولید کنندگان، صنعتگران و فعالان این حوزه حضور داشتند و چهرههایی مانند صبا کمالی، شبنم مقدمی، آزاده صمدی ودر سالن دیده میشدند.در مراسم اختتامیه پس از اجرای برنامههای متنوع از برگزیدگان بخشهای مختلف رقابتی مانند آثار ارسال شده به جشنواره، مسابقه زنده طراحی لباس، مسابقه زنده طراحی چادر وتقدیر و تجلیل شدند.

پنجمین جشنواره مد و لباس فجر 10 اسفندماه در تالار وحدت آغاز به کار کرد و علاوه بر نمایش حدود 150 اثر از طراحان لباس که برای شرکت در مسابقه ارسال شده بودند، دو مسابقه هم در روزهای برگزاری جشنواره انجام شد که به طراحی مانتو اجتماع و چادر اختصاص داشت. حضور دانشگاهها و موسسات آموزشی، موسسات مد و لباس، نشریات و سایتها بخش دیگری از این جشنواره بود. همچنین چندین نشست و کارگاه آموزشی با موضوعهای متنوع در جشنواره برگزار شد.

در ابتدای برنامه کلیپی از سخنرانی حمید قبادی رئیس جشنواره پخش شد که به فراز و نشیبهای موجود در برگزاری جشنواره پنجم اشاره داشت. وی گفت:در این دوره سعی کردیم جشنواره کاملاً شکلی فرهنگی و هنری داشته باشد و همه برنامهریزیها در این راستا بود. این جشنواره هر روز بهتر از قبل راه خود را میان مردم و هنرمندان باز میکند.

قبادی ادامه داد: رویکردها به موضوع مد کمکم بیشتر شده و این احساس به وجود آمده است که اگر میخواهیم اتفاق مهمی در کشور بیفتد و بتوانیم هویت خود را معرفی کنیم، باید به لباس توجه جدی داشته باشیم. لباس ما به تعداد مردم ایران میتواند مفهوم داشته باشد و اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ تأثیر بگذاریم باید به مد و لباس توجه کنیم.

پس از آن 4 تصویر از بازیگران سینما پخش شد که هر کدام لباسی از یکی از طراحان لباس را برتن داشتند. آزاده صمدی با لباسی از آنا ثانی، شقایق فراهانی با لباسی از سارا جعفریه، شبنم مقدمی با لباسی از فرامرز فرمانی و نیکی کریمی با لباسی از رعنا مدبر و غزل ترکی در این تصاویر دیده شدند و از حاضران در سالن خواسته شد که تا پایان برنامه رأی خود را برای انتخاب لباس برتر اعلام کنند.

گستره پوشاک به اندازه زندگی انسان است و تمامی شئون زندگی را در بر میگیرد.

سپس بخشی از فیلم مستند "میراث گمشده 2" پخش شد که در آن شقایق فراهانی، شبنم مقدمی، آزاده صمدی و نیکی کریمی به بیان دیدگاههای خود در مورد لباس پرداختند و آنا ثانی، فرامرز فرمانی، سارا جعفریه و رعنا مدبر در مورد کار خود به عنوان طراح لباس و شرایط این کار سخن گفتند.

 وزیر  ارشاد: میل به مد در انسان وجود دارد

علی جنتی سخنران بعدی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود گفت: گستره پوشاک به اندازه زندگی انسان است و تمامی شئون زندگی را در بر میگیرد. هر جایی که زیباشناختی در میان باشد مد هم حضور دارد. پوشاک، سبک و شیوه آرایش شاخصترین حوزه مد به نظر میآید و گرایش به مد را میتوان ناشی از فعالیتهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی دانست.هیچ فرهنگی وجود ندارد که با واژه مد نا آشنا باشد. اسلام هم با مد در صورت حفظ ارزشها و اخلاق اجتماعی موافق است زیرا میل به مد فی نفسه در انسان وجود دارد. نیاز به امروزی شدن و نوگرایی از مهمترین نیازهای مردم است اما باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که امروزی شدن باعث قطع رابطه ما با سابقه فرهنگیمان نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گرایش به مد نباید منجر به اسراف و فخرفروشی شود. شیوه درست لباس پوشیدن باعث آرامش روحی در انسان میشود اما اگر مدگرایی به مرحله افراطی برسد بر روح انسان اثری نامطلوب میگذارد. تنوع در پوشش جزئی از فرهنگ جامعه است و اگر این مد برخواسته از ذهنیات و فرهنگ بومی خود ما و بیانگر فرهنگ غنی ما باشد میتواند مشخصهای برای معرفی آن به تمام دنیا باشد.

دکتر قاسمیان : ارتباط بین صنعت و دانشگاه

پروانه قاسمیان دستجردی مدیر گروه رشته طراحی و لباس دانشگاه علم و فرهنگ یکی از داوران این جشنواره گفت: من به عنوان مدیر گروه طراحی و لباس از دانشگاه علم و فرهنگ، خانم دکتر فربد از  دانشگاه الزهرا(س) و خانم دکتر مقدم مدیر گروه طراحی و لباس دانشگاه هنر، از  سه دانشگاهی که در این زمینه شاخص هستند، داوری این بخش را بر عهده داشتیم.

وی افزود: سال گذشته دانشجویان ما در مقطع کارشناسی ارشد مقام اول و دوم را آوردند، علاوه بر آن، غرفه دانشگاه توانست عنوان برترین غرفه را به خود اختصاص دهد.در جشنواره پنجم اما به دلیل محدودیت زمان، غرفه ای به دانشگاه ها اختصاص داده نشد.

 در بخش علمیدانشگاهی، رتبه اول و دوم و چهارم یعنی رتبه شایسته تقدیر به دانشگاه علم و فرهنگ اختصاص پیدا  کرد. این شرکت کنندگان به دلیل نوآوری، ساختار درست و کاربردی بودن پایان نامه هایشان توانستند این رتبه ها را کسب کنند

وی افزود: جای خوشحالی بسیاری برای ما دارد که امسال هم در بخش علمیدانشگاهی، رتبه اول و دوم و چهارم یعنی رتبه شایسته تقدیر به دانشگاه علم و فرهنگ اختصاص پیدا  کرد. این شرکت کنندگان به دلیل نوآوری، ساختار درست و کاربردی بودن پایان نامه هایشان توانستند این رتبه ها را کسب کنند.جشنواره های گذشته، مانند جشنواره امسال هدفمند نبود، حضور بخش صنعت به دلیل اینکه در هیچ داوری ای شرکت نداشتند، کم رنگ تر بود. ولی امسال مسابقه زنده بود، پارچه ها ایرانی بود و از کارگروه مد و لباس خواسته شده است که حتما تعدادی از برگزیدگان برای جذب در صنعت معرفی شوند. در بخش مسابقه، ترجیح با کسانی بود که فارغ التحصیل شده اند، زیرا حرفه ای تر شده اند و نیاز کاری بیشتری دارند.

دکتر قاسمیان درباره مسابقات امسال گفت: در مسابقات امسال باید شرکت کنندگان با استفاده از پارچه های ایرانی لباس هایی را می دوختند که طرح های کاملا ایرانی داشت و قابلیت اینکه پوشش جامعه باشد را داشت.این مسابقه در سه روز انجام  شد. ناظر این بخش خانم پاک بین دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس بود. در  روز سوم مسابقه، داوری بخش هنری توسط دانشگاه ها صورت گرفت و بخش صنعت، داوری بخش صنعت را انجام داد تا مشخص شود کدام دانشگاه ها اعتبار این را دارد که در بازار، طرحش فروخته شود و شرکت کنندگان برتر هم برای جذب در بازار مد انتخاب شوند.

وی در  آخر افزود: نحوه امتیاز دهی داوران بر اساس کد کارها صورت گرفت و ما نام هیچ یک از شرکت کنندگان را نمی دانستیم. در سه روز برگزاری مسابقه، هیچ داور حق حضور نداشت.هنگامی که باغ ایرانی و فرهنگ ایرانی و اسلامی به عنوان موتیف کار انتخاب می شود و اهالی صنعت و بازار که این طرح ها را می بینند و هنگامی که بتواند نظر مردم را جلب کند، مطمئنا به تولید می رسد

تقدیر از دو نفر از اساتید پیشکسوت حوزه مد و لباس بخش بعدی برنامه بود و مینو کریمنیا و مریم یاسینی کسانی بودند که در این بخش تقدیر شدند.

در پایان برنامه نتیجه مسابقه پیامکی انتخاب مردمی لباس برتر اعلام شد و آنا ثانی توانست بیشترین رأی حاضران را به خود اختصاص دهد. او به همراه آزاده صمدی روی صحنه آمد و پس از دریافت جایزه خود گفت: بهترین قسمت جشنواره از نظر من انتخاب مردمی است و انتخاب شدن از طرف مردم بسیار جای خوشحالی دارد. اما به نظر من روند فعالیتهای مد و لباس بسیار کند است و توقع ما از مسئولان بسیار بیشتر است.

پس از آن از امیررضا صابرینژاد تهیه کننده فیلم مستند "میراث گمشده" و عضو گروه هنری سارابیس تقدیر به عمل آمد.

 

برگزیدگان و شایستگان تقدیر:

مقالات: اعظم نعمتی، زهرا اکبرزاده نیاکی،‌ عاطفه امینی، سالار ظهوری و علی‌اکبر مرآتی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد: منصور نیکوکار، نیره قاعدی، بهاره هاشمیان،‌ سارا حسین‌زاده، مرضیه زارع

پایان‌نامه کارشناسی: الناز گشتاسب، سوده اسدی کنی، منیر سیاحی و نورا لاریجانی

کتاب: علی‌اکبر مرآتی، داریوش سمنانی، حمیدرضا سنجابی، صدیقه پاک‌بین، سیدزینب حسینی

طراحی چادر مجلسی: فاطمه منصوری (نفر سوم). این بخش نفر اول و دوم نداشت.

چادر اجتماعی: (بدون انتخاب نفر اول و دوم) فاطمه عظیمی نفر سوم اعلام شد.

لباس مفهومی: مهرآرا مولوی (برگزیده دوم) و نرگس تافی (برگزیده اول)

لباس کودک: نرگس محسنی درویش (سوم). در این بخش بدون اعلام نفر اول مریم روح‌زاده نفر دوم شناخته شد.

طراحی جواهرات: آتوسا حسین‌زاده (دوم) ،پرستو بابایی (سوم)، سمیرا بهاری،‌ زهرا مکرم‌نیا و عماد واعظی (شایسته تقدیر). این بخش نفر اول نداشت.

طراحی پارچه: مریم نظیف (شایسته تقدیر)، ارمغان حقیقی (سوم)، ‌سحر محمدعلی رستم‌آبادی (دوم) و نگین فرامرزی (اول)

بافت پارچه: هیچ برگزیده‌ای نداشت اما مرضیه آقا رضایی شایسته تقدیر شناخته شد.

طراحی کیف و کفش: حسین فدایی‌راد (سوم) و فهیمه فدایی‌راد (دوم)

در بخش کفش روژان هوشیار شایسته تقدیر شد. در این بخش نیز نفر اول تا سوم شناخته نشد.

لباس اجتماعی مجلسی و مشاغل: مینا افروز، نگین محتشمی، ناهید دارابی، سمانه صالحی، رفیع رازبانی، زهرا بیات (شایسته تقدیر)

رسانه‌ها و آثار مطبوعاتی: زهرا شفیعی از واحد مرکزی خبر (سوم)، زهرا حاج‌محمدی از خبرگزاری ایلنا (دوم) و الهه رفیع‌نژاد از خبرگزاری فارس (مقام نخست)

طراح برتر مسابقه زنده لباس: علی‌اصغر یوسف‌پور

طراح برتر مسابقه زنده چادر: فاطمه منصوری

 

گزارش : اعظم حسن تقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا