توسعه تعامل علمی با دانشگاه های معتبر خارجی سیاست وزارت علوم است

محمد فرهادی روز سه شنبه در مراسم نکوداشت پروفسور لطفی زاده در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: در برنامه ششم این قبیل همکاری های علمی دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی و سیاست گذاری درباره این موضوع هستیم، گفت: پاره ای از موانع در این زمینه وجود دارد که در صدد برطرف کردن آن برای تحقق این موضوع هستیم.
فرهادی اظهار امیدواری کرد: در آینده وارد تعامل علمی میان دانشگاه های داخلی با دانشگاه های معتبر خارجی شویم؛ یکی از پیشتاز ترین مراکز علمی در این زمینه دانشگاه تهران خواهد بود.
وی همچنین بر لزوم معرفی بیش از پبیش بزرگان دانشمندان و اندیشمندان ایرانی در اقصی نقاط دنیا تاکید کرد و افزود: باید ارتباط آنان را با مراکز علمی و دانشگاهی خارجی بیشتر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی های پروفسور لطفی زاده نیز اشاره کرد و گفت: ایشان تحصیلات پایه ای خود را در دانشگاه تهران انجام دادند. عضویت در مجامع بین المللی و دریافت جوایز از موسسات و دانشگاه ها از جمله ویژگی علمی این شخصیت است.
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تئوری پروفسور لطفی زاده دارای کاربردهای فراوانی در رشته های مختلف از جمله صنعت و پزشکی است که باید از آن نهایت بهره را برد.
کنگره نکوداشت پروفسور لطفی زاده به منظور شناساندن پروفسور لطفی علی عسکر زاده که در جهان علم به «پروفسور لطفی زاده» معروف است، به عنوان یک دانشمند ایرانی برگزار شد.
انجمن سیستم های فازی ایران و دانشگاه تهران این کنگره را به مناسبت نود و پنجمین سال تولد این دانشمند برگزار کردند تا با ارائه فیلم و ترجمه آن به زبان های مختلف نشان دهند که این اندیشمند بزرگ یک دانشمند ایرانی است.
در این کنگره تعدادی از محققان بزرگ و مشهور جهان و ایران در زمینه سیستم های فازی سخنرانی می کنند و به معرفی شخصیت علمی و اخلاقی پروفسور لطفی زاده خواهند پرداخت.
پروفسور لطفی زاده سال 1229 شمسی برابر با 1921 میلادی از یک پدر روزنامه نگار ایرانی و یک مادر پزشک روسی در شهر باکو جمهوری آذربایجان به دنیا آمد.
وی در 10 سالگی به همراه خانواده به خانه پدری اش به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد.
لطفی زاده در سال 1320 با اخذ مدرک لیسانس در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا شروع کرد و در نهایت در سال 1327 شمسی مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.
پس از آن پروفسور لطفی زاده در همان دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم ها آغاز کرده و سپس در سال 1334 شمسی به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته پرینستون دعوت شد.
پروفسور لطفی زاده مشاغل علمی و عضویت های افتخاری موسسات متعددی را پذیرفته است.