بهترین تصاویر پزشکی و زیست شناسی سال 2016

 این بنیاد از پانزده سال پیش هر سال جوایزی را به 'آفرینندگان آموزند ه ترین، جذاب ترین و از نظر فنی عالی ترین' تصاویری که زندگی را از دید پزشکی و زیست شناسی به تصویر می کشند، اهدا می کند.

** مهندسی بافت کبد انسان
اولین تصویر برگزیده مربوط به بافت کبد انسان است که در بدن موش مبتلا به آسیب کبدی با دریافت خون از رگ های موش، رشد کرده است. 
پژوهشگران امیدوارند این روش در آینده بتواند برای کمک به بیمارانی که نارسایی و از کار افتادگی کبد دارند، به کار گرفته شود.

** رگ های چشم
تصویر بعدی مربوط خطوط سفید عنکبوتی شکل رگ های داخل چشم انسان است که برای بینایی حیاتی هستند؛ اگر این رگ ها مسدود شوند یا خون و مواد دیگر از آنها به بیرون نشت کند، بینایی با مشکل جدی روبرو می شود. 
پهنای واقعی این تصویر 2 سانتی متر است.

** رشد استخوان
با رشد کودک استخوان ها نیز رشد می کنند و تغییر می یابند. در دو تصویر ارایه شده در این زمینه، هر دایره داخل استخوان کودک را در سنین متفاوت نشان می دهد. 
این تصاویر از یک مجموعه استخوان قدیمی متعلق به قرن نوزدهم گرفته شده اند.

** تشخیص سکته مغزی
در این تصویر رگ گردن فردی که دچار گرفتگی شده، نشان داده شده است؛ وقتی رگ هایی که به مغز خون می رسانند دچار انسداد شوند، به بخشی از مغز خون نمی رسد و مغز دیگر نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد و سکته مغزی رخ می دهد. 

** برگ ذرت
در این تصویر که از برگ های ذرت نورس گرفته شده است، تعداد زیادی سلول کوچک به شکل مربع و مستطیل های سبز دیده می شود و دایره های نارنجی هسته سلول یا همان مرکز فرماندهی سلول را نشان می دهند. 
عرض واقعی این تصویر یک چهارم میلی متر است.

** جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی
در این تصویر چادر شفافی در بیمارستان رویال فری لندن نشان داده شده است که برای قرنطینه بیماران مبتلا به عفونت های خطرناک و بسیار مسری مانند ابولا استفاده می شود.

** پروانه دم چلچله 
پروانه ها دو چشم درشت برای رصد هر نوع حرکت و دو شاخک برای بوییدن دارند. خرطوم دراز پروانه در تصویر ارایه شده مانند فنر جمع شده که وقت غذا باز می شود و شهد گل را مثل نی می مکد. 
عرض واقعی تصویر پنج میلی متر است.

** بیماری رینو
در تصویر بعدی که نوعی از تصویربرداری حرارتی است، تفاوت دمای دو دست فرد سالم و فرد مبتلا به بیماری رینو نشان داده شده است. 
در این بیماری خون رسانی رگ های دست و پا کاهش پیدا می کند و این افراد اغلب دست و پاهای بسیار سردی دارند.

** پولک شب پره
پولک های شب پره ماداگاسکار در این تصویر نشان داده شده است؛ این شب پره بزرگ زیر نور می درخشد و به همین دلیل اغلب با پروانه اشتباه گرفته می شود که در اثر خطای دید است؛ انحراف نور پس از برخورد به این پولک های منحنی، رنگی به نظر می رسد البته بال های این شب پره کمی رنگین هستند.
پهنای واقعی تصویر سه چهارم میلی متر است.

** انگل توکسوپلاسموز
در تصویر بعدی سه انگل توکسوپلاسموز نمایش داده شده است؛ این انگل در مدفوع گربه، بدن انسان و گوشتی که خوب نپخته زندگی می کند. 
طول هر کدام یک صدم میلی متر است.

** باکتری روی اکسید گرافن
در این تصویر دو باکتری، روی ورقه ای بی نهایت نازک از جنس کربن، یکی از ظریف ترین و محکم ترین موادی که تا به حال کشف شده، نمایش داده شده است. 

** سلول بنیادی انسان 
سلول بنیادی قابلیت آن را دارد که به سلول های دیگر تبدیل شود. برای تهیه این عکس سلول استخوان لگن انسان در مخلوطی از مواد شیمیایی قرار داده شده تا محیط واقعی داخل بدن که سلول در آن زندگی می کند بازنمایی شود.
عرض سلول پانزده هزارم میلی متر است.

** ویروس ابولا
ترشحات مختلف بدن مانند خون، بزاق و ادرار باعث انتقال ویروس ابولا می شوند.
این ویروس 100 نانومتر (10 هزارم میلی متر) طول دارد یعنی دویست برابر کوچکتر از سلول هایی است که هدف آن قرار می گیرند.

** نوردرمانی نوزاد
نوزاد زودرس مبتلا به زردی که در دستگاه زیر نور آبی قرار می گیرد، در این تصویر نشان داده شده است. این نور مولکول های بیلی روبین را که در بدن نوزاد تجمع پیدا کرده تخریب می کند. برای پیشگیری از آسیب این نور به چشم نوزاد، چشم او را پوشانده اند.

** سیم کشی مغز انسان
بخش های مختلف مغز از راه های متفاوتی با هم ارتباط برقرار می کنند. 
تصویر تهیه شده از مغز، راه های ارتباطی دو نیمکره را با رنگ قرمز، راه های ارتباطی جلو و عقب مغز را با رنگ سبز و راه های ارتباطی مغز با سایر اعضای بدن را با رنگ آبی نشان می دهد.

** داخل چشم انسان
تصویری سه بعدی از ته چشم انسان در تصویری بعدی ارایه شده است. این رشته های پرخون در ته چشم انسان برای بینایی ضروری هستند و پزشکان از تصاویری شبیه این برای تشخیص زودهنگام بیماری های چشمی استفاده می کند.
طول این رگ ها یک دهم میلی متر است.

** قفس کلاترین
کلاترین نوعی پروتئین است که مواد مختلف را در داخل سلول جابجا می کند. هر سلول تعداد بسیار زیادی قفس یا سبد کلاترین دارد. وقتی به این قفس نیازی نیست به قطعات کوچکتری تبدیل می شود و وقتی به آن نیاز است دوباره سر هم می شود.
پهنای هر قفس پنجاه نانومتر (صد هزارم میلی متر) است.

** حنای سیاه
در این تصویر خالکوبی با حنای سیاه روی دست دختربچه ای نشان داده شده که باعث حساسیت و تاول شده است. این تاول ها خوب خواهند شد اما ممکن است جای آنها باقی بماند.

** تقسیم سلول بنیادی مغز 
در تصویر بعدی دایره ها مراحل مختلف تقسیم سلول بنیادی مغز گورخر ماهی پیش از بیرون آمدن از تخم را نشان می دهند.
عرض واقعی تصویر یک چهارم میلی متر است.

** قلب گاو
حفره های قلب گاو برای نشان دادن داخل آن، در این تصویر برش داده شده است. این قلب از بالا تا پایین 27 سانتی متر طول دارد و تقریبا چهار برابر قلب انسان است.
 

منبع:ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا