سامانه هوشمند سوخت حفظ می شود

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس مبنی بر وضعیت سامانه هوشمند سوخت در سال آینده گفت: قرار است از این سامانه در بخش نفت گاز استفاده شود. بنابراین این سامانه برای اجرایی کردن دیگر امور حفظ می شود و قرار است سیاست های مختلفی را بر بستر این سامانه اعمال کنیم.

وی درباره ادعای برخی کارشناسان مبنی بر نابودی سامانه هوشمند سوخت پس از تک نرخی شدن بنزین گفت: قرار نیست این سامانه حذف شود، طرح سمیه بندی گازوئیل باید در بستر سامانه هوشمند سوخت اجرا شود. بر این اساس با کمک سامانه هوشمند سوخت قیمت نفت گاز را هم مانند بنزین به قیمت واقعی خود می رسانیم. علاوه بر این، سال آینده با هماهنگی بیمه‌ها، سهمیه گازوئیل ۱۰۰هزار خودروی فاقد بیمه شخص ثالث قطع می‌شود.

سجادی با بیان اینکه شناسایی خودروهای گازوئیلی فاقد بیمه شخص ثالث با هماهنگی بیمه مرکزی در حال انجام است، افزود: براساس برآوردهای اولیه ‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی گازوئیل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث در کشور تردد می‌کنند و در این راستا قصد داریم، سهمیه گازوئیل این خودروها را در سال آینده قطع کنیم

قرار نیست سامانه  هوشمند سوخت حذف شود، طرح سمیه بندی گازوئیل باید در بستر سامانه هوشمند سوخت اجرا شود.

وی ادامه داد: در طول پنج ماه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل براساس پیمایش به طور متوسط روزانه حدود ۷.۸ میلیون لیتر در مصرف این فرآورده‌ نفتی صرفه‌جویی شده و از مهر ماه تا پایان بهمن ماه امسال در مجموع مصرف گازوئیل در حوزه حمل و نقل بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سجادی با بیان اینکه در مدت زمان مشابه سال گذشته متوسط مصرف روزانه گازوئیل در بخش حمل و نقل حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده است، اظهار کرد: در حالی که در پنج ماهه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش، مصرف سوخت در این حوزه با کاهش حدود ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: تمامی این فعالیت ها دقیقا در بستر سامانه هوشمند سوخت انجام شد و اگر این سامانه نبود امکان اجرایی شدن طرح ها و پروژه های یاد شده وجود نداشت.

سجادی اظهار کرد: دلیل اینکه شاهد رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور نیستیم، تک نرخی بودن قیمت بنزین در کشور است چراکه مردم دیگر التهاب افزایش سوخت‌گیری همانند دوره‌ا‌ی که بنزین سهمیه‌ای وجود داشت را ندارند.

وی به کاهش 18 درصدی مصرف نفت گاز در یازدهمین ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت زمانی مصرف نفت سفید 10 درصد کاهش یافته و همچنین مصرف نفت کوره با کاهش 36 درصدی روبرو بوده است.

 

فلسفه راه اندازی سامانه هوشمند سوخت چه بود؟

وی به فلسفه راه اندازی سامانه هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: ما با راه‌اندازی این سامانه در سال 86 از افزایش مصرف بنزین جلوگیری کردیم و حتی توانستیم مصرف بنزین را نیز کنترل کنیم اما امروز نیازمند استفاده این سامانه در بخش نفت گاز هستیم تا بتوانیم جلوی افزایش قاچاق نفت گاز را گرفته و قیمت آن را اصلاح کنیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره حذف کارت سوخت برای خرید بنزین اظهار کرد: ما تابع دولت هستیم اما هنوز هیچ درخواستی مبنی بر اینکه لاز کارت سوخت استفاده نشود در عرضه بنزین به ما ابلاغ نشده است بنابراین سوخت‌رسانی با کارت ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه به دلایل اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیز اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل عرضه بنزین از طریق کارت سوخت تلاش برای واقعی سازی قیمت ها و کاهش قاچاق بود که در نهایت توانستیم در ابتدای امسال قیمت بنزین را واقعی سازی کنیم.

سجادی اضافه کرد: تا پیش از اجرای سهمیه بندی سالانه مصرف بنزین حدود 10 درصد افزایش می یافت اما در سال های اخیر میزان رشد آن به دو تا سه درصد رسیده بود.

 

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا