طول عمر یک باکتری چقدر است؟

موجودات زنده در کره زمین معمولا دارای دوره زندگی یا طول عمر مشخصی هستند که یک بازه خاص را برای هر گونه در بر می گیرد ولی هنگامی که از دانشمندان درباره طول عمر باکتری ها سوال می شد، پاسخ دقیقی برای این موضوع وجود نداشت ولی به تازگی گروهی از متخصصان موفق به ارائه یک پاسخ مناسب برای این سوال پیچیده شده اند.

اگر در نظر بگیریم که جمعیت جهانی باکتری های دنیا ثابت است این به آن معنا است که هر باکتری به ازای زندگی باکتری دیگری از دنیا می رود. زمان تقریبی تقسیم باکتریایی را می توان چیزی بین 12 دقیقه تا 24 ساعت تخمین زد. پس به این ترتیب می توان بیان کرد که میانگین طول عمر یک باکتری چیزی در حدود 12 ساعت باشد.

باکتری ها طول عمر مشخصی ندارند زیرا هرگز پیر نمی شوند. زمانی که یک باکتری به تولید مثل می پردازد، درواقع به دو قطعه مساوی تقسیم می شود که نمی توان آنها را از لحاظ سنی رده بندی کرد و یا حتی آنها را پدر و فرزند خواند؛ بنابراین می توان گفت که تا زمانی که زادگان یک باکتری زنده باشند ممکن است نسخه های اصلی آنها نیز زنده باشند زیرا در زمینه باکتری ها سن مطرح نیست.

باکتری های تکی همچنین می توانند برای حفاظت از خود در برابر محیط ها و شرایط خشک خود را به تک هسته ای هایی با لایه پوشاننده صفت تبدیل کنند. تک هسته ای های باکتریایی توانسته اند از نمک های کریستالی 250 میلیون ساله یافت شده در نیومکزیکو نیز جان سالم به در ببرند.

اما اگر در نظر بگیریم که جمعیت جهانی باکتری های دنیا ثابت است این به آن معنا است که هر باکتری به ازای زندگی باکتری دیگری از دنیا می رود. زمان تقریبی تقسیم باکتریایی را می توان چیزی بین 12 دقیقه تا 24 ساعت تخمین زد. پس به این ترتیب می توان بیان کرد که میانگین طول عمر یک باکتری چیزی در حدود 12 ساعت باشد.

منبع: sciencefocus

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا