فقط چند گام تا جهانی شدن ژئوپارک قشم باقی است

حمیدرضا مومنی روز دوشنبه در دیدار «پاتریک مک کیور» (Patrick J.Mc Keever) رئیس شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو با وی، افزود: براساس سیاست دولت تدبیر و امید، تلاش گسترده ای را برای قرار گرفتن نام ژئوپارک قشم در فهرست جهانی ژئوپارک های یونسکو انجام شده است.
وی ادامه داد: این برنامه ها در چارچوب قوانین و مقررات یونسکو و با رویکرد توسعه پایدار جزیره و رعایت ارزش های محیط زیست در حال اجراست و امیدواریم خبر جهانی شدن ژئوپارک قشم در سال آتی تیتر اصلی رسانه های داخلی شود.
مومنی از تلاش مستمر سازمان منطقه آزاد قشم برای ایجاد همگرایی بین سنت و مدرنیته با هدف جهانی کردن ژئوپارک قشم خبر داد و گفت: در این خصوص دوره های مختلف آموزشی برای جوامع محلی پیش بینی و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه توسعه قشم از مجاری جوامع محلی می گذرد، اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم، آموزش های مختلفی به جوامع محلی ارایه می شود و تاثیر آن را می توان در جذب هدفمند گردشگران داخلی و خارجی مشاهده کرد.
مومنی افزود: امروز برخی افراد همچون ناخدا امینی در روستای «طبل» به صورت اینترنتی گردشگران خارجی را به جزیره جذب می کند و صنایع دستی زنان جزیره هنگام یکی از مولفه های تاثیر گذار در اقتصاد این منطقه ارزیابی می شود.
«پاتریک مک کیور» رئیس شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو و «مارگارت پاتزاک» رئیس بخش علوم زمین این نهاد بین المللی، به اتفاق حمیدرضا محسن پور سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم از ژئوسایت های این جزیره بازدید و رضایت خود را از دستاوردها و پیشرفت های این منطقه در راه ثبت جهانی در یونسکو ابراز کردند.
ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند. 
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی های یاد شده است. 
در صورت ورود ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها، این ژئوپارک نخستین ژئوپارک خاورمیانه و شمال آفریقاست که ثبت جهانی می شود. 
ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در سال 2006 با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد اما به دلیل برخی مشکلات از این فهرست حذف شد. 
در این دوره تنها 19 کشور جهان ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این 19کشور دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار داشت. 
به گزارش ایرنا , در این میان ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا