الکترون ها سوخت آینده را تولید می کنند

محققان دانشگاه لوند سوئد که این پروژه را به پیش می برند معتقدند با این ابتکارعمل فصل جدیدی در تولید سوخت های جدید گشوده می شود.

آنها در این مطالعه موفق شدند تردد الکترون ها در یک مولکول تبدیل کننده نوری را دنبال کنند.

هدف نهایی این پروژه پیدا کردن راهی برای تولید سوخت از آب آن هم با استفاده از نور خورشید عنوان شده است. این همان فرآیند شناخته شده ای است که در برگ گیاهان و در قالب فوتوسنتز طبیعی روی می دهد. درحقیقت گیاهان آب و دی اکسید کربن را به مولکول های سرشار از انرژی تبدیل می کنند و در این میان نور خورشید ابزار اصلی به شمار می آید.

محققان زیادی در سراسر جهان از مدتها پیش در تلاش بوده اند تا با الگوبرداری از فرآیند فوتوسنتز در گیاهان، شیوه ای مؤثر برای تولید سوخت خورشیدی مصنوعی پیدا کنند.

ویلی ساندروم از محققان دانشگاه لوند می گوید: مطالعه اخیر ما نشان می دهد که می توان مولکولی ساخت که نور را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند. در این فرآیند سرعت عمل بسیار بالاست به طوریکه هیچ بخشی از انرژی در قالب حرارت به هدر نمی رود.

این گفته بدان معناست که تمامی انرژی نهفته در نور در قالب انرژی شیمیایی در مولکول ذخیره می شود.

تاکنون این امکان فراهم شده است که انرژی خورشیدی در سلول های خورشیدی جمع کننده های حرارتی ذخیره شود. سلول های خورشیدی انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل کرده و جمع کننده های حراراتی خورشیدی نیز انرژی خورشیدی را به گرما تبدیل می کند. با این حال تولید سوخت خورشیدی – به عنوان مثال در قالب متان یا گاز هیدروژن – به فناوری متفاوتی نیاز دارد که حالا محققان دانشگاه لوند یک گام بلند به سوی آن نزدیک شده اند.

مترجم: مهدی پیرگزی