شوری عمده کارون از آلاینده هاست نه سد گتوند

عیسی بزرگزاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت مشکلات سد گتوند، اظهار کرد: بعد از آبگیری گتوند، اظهار نظرهای متفاوتی از مراجع مختلف صورت می گرفت. وزارت نیرو معتقد بود که تاثیرگذاری گتوند در مشکلات زیست محیطی منطقه خیلی زیاد نیست و با مدیریت مخزن می تواند مسایل را کنترل کند. در مقابل کسان دیگری معتقد بودند که گتوند اتفاقات بزرگی در حوضه کارون به وجود آورده است و مجموع مسایل کیفی که در این حوضه وجود دارد را عمدتا به سد گتوند نسبت می دادند.

معاون فنی و پژوهش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: دولت برای حل این مساله تصمیم گرفت به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، گروه دیگری مستقل از تمام کسانی که تا به حال روی این سد کار کرده اند، مشخص کند برای اینکه به یک تعبیر، حقیقت یابی کنند. در نهایت دانشگاه تهران انتخاب شد که به صورت مستقل از وزارت نیرو، با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور کار می کرد. البته وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، مسوولان استانی، خانه کشاورز، طرح نیشکر و… در حلقه همکاری قرار گرفتند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه مطالعات به نتیجه رسیده و نتایج آن در شورای عالی آب مصوب شده است. بر این اساس مشخص شد، تاثیر گتوند در شوری آب کارون در مقطع سد حدود 25 درصد است ولی در ادامه، این شوری به دلیل منابع جدیدی است که عمدتا از نیشکرها و مجتمع های کشت و صنعت و کشاورزی و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی به وجود می آیند و بخش بسیار بزرگی است. EC آب کارون که دانشگاه تهران به آن رسیده است حدود 250 واحد است. این EC در محل گتوند 1400، در اهواز 2500 و در آبادان و خرمشهر و بهمنشیر 3700 واحد است.

در مورد سد گتوند مصوب شد کار مدیریت مخزن که تاکنون انجام می شده به همان روش ادامه پیدا کند و تلاش شود که از بعد نرم افزاری و غیرسازه ای بهبود یابد. علاوه بر این، مطالعه خط انتقال آب شور پایین مخزن سد، چه به مقاصد کوتاه در حوضچه های تبخیری و چه تخلیه به خلیج فارس، با تاکید ویژه بر مسایل زیست محیطی انجام شود

بزرگزاده تصریح کرد: مجموعه جمع بندی که در شورای عالی آب تصویب شده این است که اگر به جای علاج بخشی های طرح گتوند، منابع آلوده کننده دیگر در پایین دست سد کارون را ترمیم کنند، اثرگذاری خیلی بیشتری دارد.

معاون فنی و پژوهش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، عنوان کرد: در مورد سد گتوند مصوب شد کار مدیریت مخزن که تاکنون انجام می شده به همان روش ادامه پیدا کند و تلاش شود که از بعد نرم افزاری و غیرسازه ای بهبود یابد. علاوه بر این، مطالعه خط انتقال آب شور پایین مخزن سد، چه به مقاصد کوتاه در حوضچه های تبخیری و چه تخلیه به خلیج فارس، با تاکید ویژه بر مسایل زیست محیطی انجام شود. همچنین مقرر شد که نتایج این مطالعات بعدا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بحث مدیریت مخزن به روال چند سال گذشته در حال اجراست. بحث مطالعات نه اجرای خط انتقال هم در دست انجام است، چون تنها بحث مطالعات در شورای عالی آب به تصویب رسیده است.

بزرگزاده در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه های مربوط به بعد از سد گتوند هم اجرایی شده است؟ گفت: بله اما کارفرمای این پروژه ما نیستیم و دستگاه های مختلفی همچون وزارت نیرو، آب و فاضلاب، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، مجتمع های کشت و صنعت و… در این زمینه مسوولیت دارند.  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا