ساخت تیره ترین ماده تاریخ

چندی پیش بود که شرکت سوری نانو سیستمز (Surrey NanoSystems) نانو لوله های کربنی ویژه ای را معرفی کرد که دارای قابلیت هایی منحصر به فرد بودند. این شرکت در معرفی این محصول این گونه اعلام کرد که این ماده قادر است تا 99.96 درصد از نوری که به آن تابیده می شود را جذب کند و به این ترتیب می توان آن را تیره ترین ماده جهان دانست.

در حقیقت، این ماده تا حدی سیاه است که شرکت یاد شده نمی تواند درصد جذب نور آن را تخمین بزند زیرا طیف سنج ها قادر به اندازه گیری آن نیستند.

این ماده از نظر بصری واقعا تیره رنگ است به طوری که حتی زمانی که این نانولوله ها بر روی ورقه آلومینیومی مچاله شده نیز رشد می کنند، باز هم از زاویه دید چشم انسان به شکل صفحه ای صاف به نظر می رسند؛ با تمامی این تفاسیر، این شرکت به این میزان از توفیق راضی نبوده و برای بهبود این سیستم اقدام کرده است.

نتیجه این امر این بوده است که سرانجام نسخه جدید این ماده که ونتا بلک (Vantablack) نام دارد، طراحی و تولید شده است. این ماده به نحوی طراحی شده است که حتی تیره تر از نسخه قبلی است. در حقیقت، این ماده تا حدی سیاه است که شرکت یاد شده نمی تواند درصد جذب نور آن را تخمین بزند زیرا طیف سنج ها قادر به اندازه گیری آن نیستند.

لازم است بدانید که ونتا بلک کاربری های بالقوه فراوانی به خصوص در ارتش و بخش های مرتبط با علوم فضایی دارد. برای مثال می توان از این ماده برای ایجاد یک لایه استتار کننده برای سطح تجهیزات نظامی غیرقابل ردیابی استفاده کرد.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا