کسوف چهارشنبه در ایران قابل رویت نیست

مهندس مسعود عتیقی گفت: روز چهارشنبه 19 اسفند، کره ماه ساعت 5:25 دقیقه بامداد به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت 10:01 دقیقه، ماه به گره نزولی می رسد که با توجه به این دو وضعیت خورشید گرفتگی حادث می شود.
وی با اشاره به اینکه خورشید گرفتگی کامل زمانی رخ می دهد که مرکز ماه، زمین و خورشید در یک خط قرار گیرند، گفت: خورشید گرفتگی روز چهارشنبه 19 اسفند از نوع گرفت کلی بوده و در مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال و شرق استرالیا و بخش هایی از جنوب شرق قاره آسیا قابل مشاهده است.
عتیقی گفت:این گرفت از ساروس 130 بوده و پنجاه و دومین گرفت از 73 گرفت ساروس مذکور است.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران، با اشاره به اینکه این گرفتگی در حالت های کلی و جزئی در ایران قابل رویت نیست، گفت: با توجه به اینکه در این گرفت سایه ماه بر روی زمین بسیار باریک است بنابراین تنها بخش های بسیار محدودی از سطح کره زمین سایه ماه را لمس می کنند و کشورهایی که در مسیر گرفت قرار دارند، کسوف را به صورت جزئی و یا کلی مشاهده می کنند اما در بقیه نقاط جهان این پدیده مشاهده نمی شود.
عتیقی خاطر نشان کرد:با قرار گرفتن کامل قرص ماه در مقابل دایره خورشید آسمان قدری تاریک شده و تاج خورشیدی نمایان می شود.

خورشید گرفتگی روز چهارشنبه 19 اسفند از نوع گرفت کلی بوده و در مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال و شرق استرالیا و بخش هایی از جنوب شرق قاره آسیا قابل مشاهده است.

وی افزود: مسافران کسوف که با کشتی، گرفت را در اقیانوس دنبال می کنند از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را با مدت زمان بیشتر خواهند داشت.
عتیقی در گفت و گو با ایرنا به علاقمندان رصد کسوف توصیه کرد که حتما برای رصد خورشید گرفتگی از عینک های استاندارد رصد خورشید استفاده کنند.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: این خورشید گرفتگی در اولین نقطه ساعت 23:19دقیقه شبانگاه سه شنبه به وقت جهانی آغاز و در ساعت 1:59 دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت جهانی به حداکثر خود می رسد.
عتیقی مدت زمان گرفت کامل در این لحظه را 4 دقیقه و 9 ثانیه اعلام کرد و گفت، سایه ماه بر سطح زمین ساعت 4:34 دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت جهانی از روی زمین جمع می شود.اختلاف کشور اندونزی با ساعت جهانی هفت ساعت است.
وی با اشاره به اینکه هر سال دو تا پنج خورشید گرفتگی روی می دهد، گفت: خورشید گرفتگی بعدی در سال 95 رخ می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا