گوگل نقشه جامع گسترش زیکا را تهیه می کند

ویروس زیکا تا کنون بیش از 34 کشور در جهان را  تحت تاثیر قرار داده است و آمارهای رسمی حاکی از  این موضوع  است که این بیماری به سرعت در حال گسترش است.  سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای وضعیت موجود گسترش ویروس زیکارا به عنوان یک وضعیت اضطراری برای بهداشت عمومی در سطح جهانی اعلام کرده است و به مردم برای  سفر به مناطق آلوده شده  به وسیله  این ویروس هشدارهای بهداشتی  داد.

تیمی از مهندسان، طراحان ، دانشمندان گوگل در حال طراحی  یک پلت فرم برای پردازش داده ها از منابع مختلف از جمله الگوهای آب و هوایی و سفر به مناطق آسیب دیده از این ویروس  و پیش بینی شیوع احتمالی این  بیماری هستند. این پلت فرم به دانشمندان و مراکز درگیر با این ویروس از قبیل یونیسف، دولت ها و سازمان های غیردولتی کمک خواهد کرد به صورت متمرکز به بررسی ویروس زیکا پرداخته و در زمان و هزینه های خود صرفه جوئی کنند.

ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، چشم های صورتی مایل به سرخ،  تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید ، استفراغ ، دل درد و التهاب پوست است . البته باید توجه داشت که پشه فوق الذکر تنها عامل انتقال این بیماری نبوده و ویروس زیکا می تواند به صورت مستقیم از فرد بیمار به سایر افراد انتقال پیدا کند. ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد .

در ادامه همکاری سازمان های مختلف برای جلوگیری از گسترش این ویروس، شرکت مشهور گوگل حمایت خود را از یونیسف اعلام  کرده است. شرکت گوگل از طریق انتشار بیانیه ای در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد ، مهندسان گوگل در حال همکاری  با یونیسف به منظور تجزیه و تحلیل داده های در دسترس برای تصمیم گیری جهت ارائه نقشه جامعی از این ویروس هستند .

بر اساس اظهارات مندرج در این بیانیه، تیمی از مهندسان، طراحان ، دانشمندان گوگل در حال طراحی  یک پلت فرم برای پردازش داده ها از منابع مختلف از جمله الگوهای آب و هوایی و سفر به مناطق آسیب دیده از این ویروس  و پیش بینی شیوع احتمالی این  بیماری هستند. این پلت فرم به دانشمندان و مراکز درگیر با این ویروس از قبیل یونیسف، دولت ها و سازمان های غیردولتی کمک خواهد کرد به صورت متمرکز به بررسی ویروس زیکا پرداخته و در زمان و هزینه های خود صرفه جوئی کنند.

به گفته کارشناسان، این پلت فرم همچنین برای پیش بینی هر گونه شرایط اضطراری در این حوزه خاص راهگشا خواهد بود . در در همین راستا محققان و طراحان این پروژه  اضافه کردند: گوگل سعی خواهد کرد  اطلاعات خود را درباره  این ویروس به روز رسانی کرده و  اطلاعات در مورد این بیماری خاص همانند  علائم بیماری ، درمان و هشدار بهداشت عمومی و تمامی اطلاعات مفیدی از این دست را به 16 زبان مختلف در سراسر جهان ارائه کند.

ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود . بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیائی ، آفریقائی و حوزه آمریکای جنوبی مشاهده شده و اخیرا در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت اپیدمی درآمده است .

ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند . میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی ، سکته مغزی ، انگل توکسوپلاسموزا که عموما از طریق حیواناتی مانند گربه به انسان منتقل می شود ، سو تغذیه ، مسمومیت داروئی و قرار گرفتن در معرض پرتو های آسیب رسان ایجاد می شود . به نظر می رسد بر پایه مطالعات جدید باید در فهرست عوامل فوق ایجاد کننده اختلال میکروسفالی ، ویروس زیکا را نیز اضافه کرد . اغلب بیماران مبتلا به عارضه میکروسفالی  کند ذهنی و عقب ماندگی  داشته و رشد عصبی  آن ها با اختلالاتی  رو به رو است .

در پایان سازمان  یونیسف آمادگی خود رابرای  کمک مالی 1 میلیون دلاری   به دولتهای درگیر با ویروس زیکا اعلام کرد و افزود این کمک هزینه جهت  گسترش آگاهی، کاهش جمعیت پشه های  ناقل این ویروس  ، تولید واکسن و ابزارهای تشخیصی دقیق تر و کار آمد تر و در نهایت  ریشه کن کردن این بیماری پرداخت خواهد شد .

منبع : Healthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا