کشف ژن عامل سفید شدن مو

محققان در پی پژوهش های جدید خود موفق به کشف اولین ژن دخیل در سفید شدن موی انسان شده اند و دریافته اند که چه عوامل ژنتیکی خاصی می توانند بر روی این فرایند تاثیر گذار باشند.

محققان دانشگاه لندن در تحقیق جدید خود به بررسی ژنوم بیش از 6 هزار نفر از نژاد های مختلف شامل افریقایی، اروپایی و آمریکا پرداختند. آنها موفق به شناسایی 18 ژن متفاوت شدند که بر روی صفات مو تاثیر گذار بوده اند

بر اساس تحقیقات این محققان، این اولین باری است که ژنی به عنوان عاملی دخیل برای خاکستری شدن رنگ موی انسان شناخته می شود. تا به امروز این دانشمندان از نحوه تغییر رنگ موهای انسان ها اطلاع داشته اند (در طول زمان، تولید رنگ دانه های ملانین در بدن انسان کاهش می یابد) اما شاهدی برای توضیح علت این امر وجود نداشته است.

اکنون محققان دانشگاه لندن در تحقیق جدید خود به بررسی ژنوم بیش از 6 هزار نفر از نژاد های مختلف شامل افریقایی، اروپایی و آمریکا پرداختند. آنها موفق به شناسایی 18 ژن متفاوت شدند که بر روی صفات مو تاثیر گذار بوده اند. این امر تنها شامل سفید شدن مو نبود بلکه این تیم تحقیقاتی موفق به شناسایی ژن هایی شدند که بر روی ویژگی هایی نظیر رنگ و حالت مو نیز موثر هستند. با این حال یکی از این ژن ها به نام IRF4 به دلیل ارتباط مستقیمی که با ویژگی های یاد شده دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با این حال باید به یاد داشت که شناسایی این ژن به معنای پیش گیری از سفید شدن مو نیست. این تیم یاد آوری کرده است که هنوز عوامل دخیل دیگری نظیر عوامل محیطی برای سفید شدن مو وجود دارد که کشف نشده باقی مانده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا