نقش اقیانوس ها در ثبت رکورد گرمایش زمین

بنابر ادعای هواشناسان، ماه ژانویه گذشته گرم ترین ماه ثبت شده در تاریخ بوده است به طوری که در این ماه 0.2 الی 0.3 درجه سانتی گراد به حرارت سیاره اضافه شده است. با این حال اعداد و ارقام مربوطه هنوز روند مشابهی را برای ماه فوریه تایید نکرده اند.

ورود گرما به اعماق اقیانوس به معنای مدفون شدن آن در آنجا نیست. به همین دلیل نیز بسیاری از دانشمندان و هواشناسان بر این باورند که گرمای اعماق اقیانوس افزایش یافته است و به همین خاطر رکورد گرمای زمین بدون وقفه در حال شکسته شدن است.

بنا به گفته ادعای دانشمندان، اتفاق رخ داده در ژانویه وابستگی بسیاری به چگونگی ذخیره گرما توسط اقیانوس ها دارد. با این حال، بر اساس گزارش های هواشناس اریک هولتاس (Eric Holthaus) دمای هوای ماه فوریه در حدود 1.15 تا 1.4 درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین بلند مدت بوده است که این امر خود نشان دهنده این است که ماه فوریه گرم تر از ماه ژانویه بوده است.

یکی از دلایلی که دانشمندان برای این امر آورده اند گرمای ذخیره شده در اقیانوس ها است. اقیانوس ها به عنوان کمربندهای بسیار بزرگ انتقال حرارت در سطح کره زمین مطرح هستند که گرما را از جو زمین جذب کرده و آن را در سراسر کره خاکی توزیع می کنند. برای دو دهه گذشته، اقیانوس آرام میزان زیادی از گرما را جذب و هوای زمین را تعدیل کرده است به طوری که بعد از این که گرما در سطح اقیانوس جذب می شود به وسیله جریان های دریایی به لایه های پایین تر رانده می شود.

در حقیقت مقدار زیادی از گرما در بین سال های 1998 تا 2014 به اعماق اقیانوس آرام وارد شده است که به همین دلیل نیز دمای سطح زمین در این مدت افزایش نیافته است که این امر به ادعای توقف گرم شدن زمین دامن می زند. با این حال ورود گرما به اعماق اقیانوس به معنای مدفون شدن آن در آنجا نیست. به همین دلیل نیز بسیاری از دانشمندان و هواشناسان بر این باورند که گرمای اعماق اقیانوس افزایش یافته است و به همین خاطر رکورد گرمای زمین بدون وقفه در حال شکسته شدن است.

در سال 2014 نوسان دهه ای اقیانوس آرام از یک مرحله سرد به یک مرحله گرم منتقل شده است. در همان دوران نیز وزش بادها کمتر شدند که در نتیجه آب هوای گرم دوباره به سطح اقیانوس بازگشتند. سپس در سال 2015 گردش الگوهای باد، ابرها و اقیانوس همگی به صورت قابل توجهی تغییر پیدا کرد و در نتیجه آب گرم بیش تری به سطح اقیانوس روانه شد.

با این حال پیش بینی این که این روش گرمایشی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر اندکی دشوار است. با این حال بشر می تواند در بلند مدت با کاهش مصرف سوخت های فسیلی و گاز های گلخانه ای این روند را آرام کرده یا متوقف سازد.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا