نمایش اولین قطار بازیافت آسفالت گرم درجا ایران در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و هشتمین نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر از 10 تا 13 اسفندماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
بابک مومنی مدیرعامل شرکت رامتک سازنده ماشین آلات راهسازی روز پنجشنبه در سومین روز از برپایی این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال 92 با استخدام 70 نفر از متخصصان ایرانی در زمینه تولید ماشین آلات شروع کرده است و پس از دو سال طراحی و ساخت، اقدام به تولید و بهره برداری اولین قطار بازیافت آسفالت گرم درجا در ایران کرده است.
وی با بیان اینکه تعداد شرکت های فعال در این زمینه در دنیا انگشت شمار هستند، افزود: این شرکت ایرانی به عنوان یکی از این شرکت ها توانسته این تکنولوژی را در ایران به مرحله تولید برساند.
مومنی در خصوص چگونگی کارکرد این دانش فنی و تکنولوژی در بازیافت آسفالت با اشاره به اینکه در دنیای امروز این دانش فنی از جانب شرکت ها در حال استفاده است، بیان کرد: در روش سنتی که در دنیا مرسوم است و آن را سیستم mill and fill (کندن و پرکردن) می نامند، آسفالت را کنده و آن را با آسفالت جدید پر می کنند، در کشورهای پیشرفته و با توسعه یافتگی کمتر این آسفالت های کنده شده را دور ریخته و از آسفالت جدید برای پر کردن استفاده می کنند. 
وی افزود: این روش با مشکلات زیادی از جمله هدررفت سرمایه های میلیاردی برای تهیه آسفالت و همچنین دفع پسماند آسفالت های کنده شده همراه است.
مومنی گفت: در این زمینه کشورهایی که توسعه یافتگی بیشتری دارند، آسفالت های کنده شده را به کارخانجات آسفالت منتقل کرده و با اضافه کردن درصد زیادی مواد نو، مجدد به سیکل کار برمی گردانند، اما در کشور ما این کار انجام نمی شود و همواره در عملیات راه سازی با انبوهی از آسفالت های کنده شده در کنار جاده ها مواجه هستیم.
وی بیان کرد: در قطار بازیافت آسفالت، از تکنولوژی بازیافت گرم درجا استفاده شده است، یعنی اینکه آسفالت های کنده شده را با استفاده از تکنولوژی موجود، گرم و به صورت درجا در همان مکان و با توجه به گذراندن فرآیند بازیافت در انتهای قطار برای پرکردن جای آسفالت های کنده شده، با کیفیت اولیه در مسیر ریخته می شود.
مومنی با اشاره به اینکه در استفاده از این قطار دیگر جاده به صورت کنده و تعمیرشده دیده نخواهد شد، ادامه داد: در روش سنتی به دلیل اینکه آسفالت سرد و جسم سخت است، در حین کندن دانه بندی آسفالت شکسته و خرد می شود و دیگر قابل استفاده نیست (بر اساس دانش فنی، برای استحکام آسفالت نیاز به دانه بندی های مشخص است) بنابراین از تکنولوژی گرم کردن در فرآیند این قطار استفاده می شود. 
این متخصص افزود: در فرآیند آسفالت کردن با این قطار، ابتدا آسفالت موجود در جاده با استفاده از حرارت گرم و نرم شده، در نتیجه در هنگام کندن آسفالت، دانه ها دیگر خرد نمی شود و قابل استفاده هستند بنابراین با استفاده از این تکنولوژی می توان در محل پروژه از تمام آسفالت های کنده شده به لحاظ دانه بندی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه آسفالت از یک سری دانه های سنگی و قیر تشکیل شده است، گفت: مواد قیری نیز با انجام برخی فرآینده ها و افزودن مقداری مواد خاص احیا می شوند، بنابراین به لحاظ مواد مشکلی نداریم.
مومنی با بیان اینکه با استفاده از این قطار مشکل مواد برای جاده حل شده است، افزود: با حل مواد می توان آسفالت را در محل مورد استفاده قرار داد.
وی ادامه داد: در دنیا تعداد کمی از تولیدکنندگان این ماشین آلات وجود دارند که از جمله آنها پنج شرکت شامل یک شرکت آلمانی، یک شرکت ژاپنی، دو شرکت چینی و این شرکت ایرانی است که در دنیا این قطار بازیافت را تولید می کنند.
مومنی با اشاره به بازدید شش ماه پیش هیات ژاپنی از قطار بازیافت آسفالت ایران و تایید آن بیان کرد: در دو سال گذشته ما توانستیم 25 مزیت را به تکنولوژی موجود در خصوص قطار بازیافت آسفالت اضافه کنیم و محصولی بهتر از محصولات ژاپنی موجود ارایه دهیم به طوری که اکنون درحال بستن قراردادی با ژاپنی ها مبنی بر تولید قطار برای آنها هستیم. 
وی گفت: در ایران این توان وجود دارد که با کمک جوانان میانگین سنی زیر 30 سال بتوانیم از مهندسان 50 ساله ژاپنی که 100 سال دانش فنی پشت سر خود دارند، کاری بهتر و موفق تر ارایه دهیم.
مومنی افزود: این شرکت به عنوان تولیدکننده قطار بازیافت تاکنون هیچ استفاده ای از منابع دولتی نداشته است و تنها توقع ما حمایت معنوی از سوی دولت مردان است که قدر این دانش را بدانند و کمک کنند این قطار را در جاده های کشور به حرکت اندازیم.

** پیشگام بودن ایران در تدوین استاندردهای آسفالت گرم درجا 
مومنی یادآور شد: سیستم بازیافت آسفالت گرم درجا در ایران کاملا تدوین شده است یعنی استانداردهای مربوطه از پروسه تولید تا تایید نهایی محصول آسفالت در وزارت راه و شهرسازی و اداره استاندارد وجود دارد و ایران به این لحاظ از بسیاری از کشورهای دنیا جلوتر است.
وی بیان کرد: این امر بسیار مهمی است زیرا معدود کشورهایی هستند که استاندارد مدون ملی در این زمینه دارند؛ حتی آمریکایی ها با تمام پیشرفت تکنولوژی که به دست آورده اند، استاندارد مدون ملی برای بازیافت آسفالت گرم درجا ندارند.
مومنی یادآور شد: پروانه بهره برداری این محصول از وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت و معدن گرفته شده است اما استانداردی برای این محصول وجود ندارد زیرا تاکنون محصولی در این زمینه ساخته نشده است بنابراین تدوین استانداردهای آن برعهده ما گذاشته خواهد شد. 
وی ادامه داد: این قطار با بازدیدی که هیات ژاپنی از آن داشته و قراردادی که قرار است در پی این بازدید منعقد شود، خود گویای کسب استانداردهای مورد نیاز در این تکنولوژی است.
مومنی یادآورشد: در ساخت این دستگاه به جزء موتور، ادوات هیدرولیکی وتجهیزات کنترل الکترونیکی که در ایران تولید نمی شود، مابقی ادوات و تجهیزات آن توسط بهترین شرکت های ایران ساخته شده است و سعی شده محصولی با کیفیت به بازار عرضه شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا