شب ها در تاریکی مطلق بخوابید

پژوهشگران در مطالعاتی که به تازگی انجام شده دریافتند که خواب شبانه در شرایطی که محیط اطراف در تاریکی کامل قرار نداشته باشد، موجب پریشانی و عدم آسودگی فرد خواهد شد.

آلودگی نور در تمامی شهرهای بزرگ جهان دیده می شود و متاسفانه باید اعلام کرد عملکرد کاری و شرایط جسمی افراد ، زمانی که در معرض این نورهای شبانه قرار می گیرند دچار کاهش بسیار زیادی می شود.

در همین رابطه مائوریس اوهایون سرپرست این تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا اعلام کرد: دنیای ما تبدیل به دنیائی بدون تعطیلی شده و در طول شبانه روز فعالیت های جامعه متوقف نمی شود. به همین دلیل در خیابان های شهر حتی در ساعات نیمه شب نیز فعالیت در جریان بوده و به منظور برقراری امنیت و نظم، نیاز به تامین نور و روشنائی مناسبی در خیابان ها وجود دارد. موضوعی که در این میان مطرح است؛ تابیدن نور به داخل خانه ها در طول شب است و در واقع ما با کاهش میزان تاریکی محیط اطراف خود، خواب افراد را تحت تاثیر قرار داده ایم.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که افراد ساکن در مناطق شهری در مقایسه  با ساکنین روستاها و شهرهای کوچک بین سه تا شش برابر بیشتر در معرض نور های شبانه قرار دارند.

در این مطالعات، پژوهشگران به مطالعه شرایط 15 هزار و 863 نفر پرداخته و این افراد را طی مدت هشت سال تحت نظر قرار دادند. طی مدت زمان فوق؛ دانشمندان به طور ویژه ای به بررسی شرایط و کیفیت خواب ، بهداشت روانی و تندرستی عمومی افراد شرکت کننده پرداخته و دریافتند کسانی که در هنگام خواب در معرض  نور شبانه قرار دارند، در طول روز از آرامش کمتری برخوردار هستند.

یافته های این پژوهش همچنین مشخص کرد که تابش نور شبانه تنها بر کیفیت خواب افراد تاثیر نامطلوب ندارد بلکه این موضوع سبب کاهش کمیت خواب انسان نیز شده و افرادی که در مناطق دارای نور شبانه می خوابند، در مقایسه با سایر افراد از خواب کمتری برخوردار هستند. این موضوع سبب ایجاد فرسودگی ذهنی و جسمی در انسان ها می شود.

مائوریس اوهایون در خاتمه توضیحات خود تاکید کرد : آلودگی نور در تمامی شهرهای بزرگ جهان دیده می شود و متاسفانه باید اعلام کرد عملکرد کاری و شرایط جسمی افراد ، زمانی که در معرض این نورهای شبانه قرار می گیرند دچار کاهش بسیار زیادی می شود.

بر اساس اظهارات تیم پژوهشی فوق ، قرار است شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در شصت و هشتمین نشست سالیانه آکادمی علوم مغز و اعصاب که به میزبانی  شهر ونکوور در بهار پیش رو برگذار خواهد شد، ارائه شود.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا