مشکلات منطقه، اجماع کنترل منشاء خارجی ریزگردها را با مشکل مواجه کرد

 «اسماعیل نجار» شامگاه چهارشنبه در افتتاح نخستین کنفرانس بین المللی گرد وغبار در دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: گرد و غبار هم منشاء داخلی و هم خارجی دارد که اکنون بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده و اقتصاد و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
وی همچنین گرد و غبار را از تبعات تغییر اقلیم دانست و گفت: مداخله انسان در طبیعت انکارناپذیر است که تولید گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین را موجب شده است.
نجار اظهار کرد: خشکسالی نتیجه تغییر اقلیم است که با وقوع و پیامدهای آن بر محیط زیست، تغییر زمان و پراکنش بارندگی و خشک شدن تالاب ها و در نهایت گرد و غبار اتفاق می افتد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رفع مشکل ریزگردها راه حل کوتاه مدت ندارد، افزود:دولت و مقامات استانی در این مدت دست روی دست نگذاشته اند و همه در تلاش برای حل این معضل بوده اند.
وی با اشاره به مطالعات پراکنده ای که روی گرد و غبار انجام شده بود افزود: طرح جامع گرد و غبار به منظور تجمیع همه مطالعات علمی در حال تدوین است.
وی نگاه جامع و فرابخشی را برای تحقق نتایج بهتر ضروری دانست و گفت: گرد و غبار کشور مورد توجه سازمان های بین المللی قرار گرفته و در سفر معاون اول رئیس جمهور به عراق نیز مطرح شده است.
نجار همچنین استفاده از جوامع محلی و مردم درگیر با گرد و غبار را برای تولید نهال و کاشت و نگهداری آن ضروری دانست و افزود:در زمینه نهالکاری اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نیست.
به گزارش ایرنا؛ همایش بین المللی گرد و غبار از 12 تا 14 اسفند در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران در حال برگزاری است.
مهمانانی از کشورهای عراق، آمریکا، اسپانیا، بوسنی، عراق و پاکستان و همچنین نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در این همایش شرکت دارند.
به گزارش ایرنا؛210 مقاله به این همایش ارسال شد که 196 مقاله پذیرفته شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا