تغییر نگرش به مقوله محیط زیست و حیات وحش لازمه زندگی پایدار

میثم ذوالفقاری روز چهارشنبه در آستانه روز جهانی حیات وحش (13اسفند) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این درحالی است که اگر بخواهیم زندگی پایداری داشته باشیم و نسل های آینده بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند باید نوع نگاه ها و نگرش به محیط زیست عوض شود و نباید به محیط زیست به عنوان منبعی که می توان به طور دائم از آن برداشت کرد، نگریسته شود.
به گفته وی با آگاهی بخشی به آحاد مردم و تدوین سند های جامع زیست محیطی و رعایت چارچوب های محیط زیستی شاهد ارتقا و بهبود وضعیت حیات وحش خواهیم بود.
ذوالفقاری اضافه کرد: اهمیت و ارزش های گوناگون حیات وحش، جامعه جهانی را بر آن داشت تا از طریق نامگذاری روز سوم ماه مارس به عنوان روز جهانی حیات وحش، توجه کشورها را به این موضوع افزایش دهند.
وی ادامه داد: این نامگداری و آگاهی بخشی به مردم گامی در جهت کاهش تهدیدات و بهبود وضعیت کنونی حیات وحش بوده و در غیر اینصورت نسل های آتی ما بسیاری از گونه های حیات وحش را نخواهند دید.
این کارشناس ارشد محیط زیست افزود که هم اکنون حدود 10 درصد یعنی بیش از 61 هزار گونه جانور مهره دار در سراسر دنیا در معرض خطر و تهدید انقراض قرار دارند.
به گفته وی در ایران نیز هم اینک نسل گونه هایی مانند ببر مازندران و شیر ایرانی که در گذشته به وفور وجود داشت، تقریبا منقرض شده و با توجه به شرایط اقلیم و زیستگاهی کشور، 1401 گونه جانوری در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 4/6 درصد گونه ها یعنی 74 گونه در معرض تهدید هستند و در صورت نبود عزم ملی برای حفاظت از آنها، شاهد از دست دادن این گونه ها خواهیم بود.
ذوالفقاری یادآور شد: متاسفانه امروزه به دلیل نوع رفتارهای انسان با طبیعت، شاهد انقراض گونه های زیستی هستیم و با حذف هرگونه از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک آسیب جدید می بیند.
وی اضافه کرد: در بیشتر ادیان از جمله دین اسلام احترام به طبیعت و حفاظت از گونه های زیستی موجود در آن مورد توجه و جزء تعالیم دینی محسوب می شود و این امر در فرهنگ های بومی و جوامع پایبند به اعتقادات سنتی نیز مورد توجه قرار دارد و در این زمینه باید آگاهی بخشی و فرهنگ سازی بیشتری شود.
سازمان ملل متحد در راستای حفظ حیات وحش و محیط زیست در نشست عمومی خود در تاریخ 20 دسامبر 2013، روز سوم ماه مارس را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرد.
شعار جهانی امسال روز جهانی حیات وحش، آینده حیات وحش در دست ماست، تعیین شده است.
روز جهانی حیات وحش در واقع یادآور نیاز فوری به افزایش تلاش ها برای مقابله با جرائم در خصوص حیات وحش است که این جرائم عواقب گسترده اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارند.
این روز فرصتی بوده تا همگان ضمن آشنایی با تنوع شگفت انگیز گونه های جانوری و گیاهی با مشکلات و معضلات پیشرو برای نجات این گونه های ارزشمند و زیستگاههای طبیعی آنها آشنا شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا