تولید علمی خوراک دام و طیور با استفاده از پسماند مواد غذایی

 به گزارش ایرنا از یورونیوز، هر سال تنها در اتحادیه اروپا حدود 100 میلیون تن پسماند مواد غذایی تولید می شود. پژوهشگران اروپایی در طرحی مطالعاتی که گروهی از شیمیدان ها، متخصصین تغذیه و کارشناسان فناوری فراوری مواد غذایی با آن همکاری می کنند، قصد دارند دریابند که کدام محصول غذایی برای سلامتی دام فایده دارد و بازدهی حیوانات را از نظر تولید گوشت افزایش می دهد.

آزمایش های این طرح در مزرعه ای در بلژیک انجام می شود. پژوهشگران در این مزرعه به ماکیان خوراکی متشکل از سویا، غلات، و زیتون باقی مانده از فرآیند تولید روغن زیتون می دهند. آنها می خواهند بدانند که آیا این رژیم غذایی به سلامتی حیوانات کمک می کند و آیا تولید گوشت آنها را افزایش می دهد یا خیر. طبق نتایجی که تاکنون به دست آمده، پاسخ این پرسش مثبت است.
گیرت بروگمان میکروبیولوژیست و متخصص علوم تغذیه که با این طرح همکاری می کند، می گوید: خوراکی که از پسماند مواد غذایی به دست آمده است، برای سلامت حیوانات مشکل ساز نبود، رشد حیوانات خوب است و خوب غذا می خورند. در نتیجه مصرف خوراک به ازای هر واحد گوشت که تولید می شود، کمتر است.
وی همچنین از وضعیت دستگاه گوارش حیوانات تحت آزمایش و همینطور وضعیت سیستم ایمنی آنها پس از مصرف خوراک تولید شده از پسماند غذایی ابراز رضایت کرد.
برای ورود پسماند مواد غذایی به زنجیره خوراک دام ها، لازم است که پسماند مواد غذایی به شکلی سالم و با مصرف انرژی کم، خشک شود تا ماندگاری بیشتر داشته باشد.
بارت وان دروگنبروک، مهندس زیست شناسی در این خصوص گفت: در این راستا حمام آب داغ تدارک دیدیم. در واقع حلقه بسته ای به وجود می آوریم که در آن آب را گرم می کنیم و انرژی این آب داغ، باعث تبخیر آبی می شود که معمولا در مواد غذایی وجود دارد، همان آبی که باعث خراب شدن ماده غذایی نیز می شود.
کارن ورشترت، متخصص فناوری مواد غذایی نیز توضیح داد که ویتامین، طعم و مواد غذایی ِ پسماندهایی که با این فرایند خشک می شوند، از بین نمی رود.
به گفته ورشترت، محصول غذایی پس از خشک شدن گرما را از دست می دهد و ویتامین ها، رنگ، مواد غذایی، آنتی اکسیدان ها، طعم در محصول نهایی حفظ خواهد شد، فقط به شکلی متمرکز تر در آمده است.
کتی الست، متخصص فناوری فراوری مواد غذایی نیز گفت: در نظر داریم بیش از پیش روی آن دسته از پسماندهای غذایی کار کنیم که هنوز ارزیابی نشده اند مثلا پوست پیاز. می خواهیم این پسماندها را آنالیز کنیم تا بفهمیم کدام عناصر در این پسماندها فعال تر هستند و بیشترین تأثیر زیستی را روی حیوان دارند تا بتوانیم جزئیات فرآوری را هر چه بیشتر کنترل کنیم.
خوراکی که از پسماند غذایی به دست آمده، روی برخی از انواع دام و همچنین ماکیان آزمایش شده است و به گفته پژوهشگران، نتایج مشخص و امیدوار کننده ای به دست آمده است.
مونتسه جوربا رافات، شیمیدان و مسئول هماهنگ کننده طرح اروپایی «نوشان» گفت: فهرست بزرگی شامل 42 پسماند محصولات غذایی را که در سراسر اروپا تولید می شود، تهیه کرده ایم. مشخصه های شیمیایی، فیزیکی، میکروزیستی و همچنین بهداشتی این پسماندها را کاملا معلوم کرده ایم تا بتوانیم بهترین آنها را که قابل تبدیل به خوراک حیوانات باشند، مشخص کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا