پرنده ای برای پرواز در تونل باد

طراحی و ساخت مدل آیرودینامیکی ایرباس600-300 در مقیاس 1/56 که دارای دهانه بال 80 سانتی متر و طول96 سانتی متر است و برای تست در تونل باد سرعت پایین دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر و با هدف تحلیل آیردینامیکی پرنده ساخته شده است.

در تحلیل پرنده مذکور، از روش های مختلف دیگر محاسباتی از جمله دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) و محاسبات دستی استفاده شده است. همچنین مقایسه نتیجه های محاسباتی دیگر با نتیجه های تونل باد از انطباق خوبی برخوردار بود.

در طراحی این مدل، الزامات تونل باد دانشکده هوافضا از جمله ابعاد مدل، دسترسی برای نصب ابزار اندازه گیری( بالانس شش مولفه نیرو)، نحوه اتصال دستگاه آلفا مکانیزم به مدل و استحکام اجزای مدل با توجه به بارگذاری آیرودینامیکی در تونل باد و…. رعایت شد.

 بکارگیری مدل در سایر تونل های باد سرعت پایین در صورتی امکان پذیر خواهد بود که تجهیزات اندازه گیری و استندهای موجود در تونل باد و بار گذاری نیروها ، با نمونه موجود در دانشکده هوافضا انطباق نسبی داشته باشد.

 این مدل یک مدل پرتابل بوده و حمل و نقل آن نیز سهل و ایمن است. همچنین برای مونتاژ یا دمونتاژ مدل، زمان زیادی مورد نیاز نیست و به سرعت می توان آن را آماده کرد.

ساخت مدل با دو روش پرینت سه بعدی و دستگاه فرزCNC و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام گرفته است. این مدل تنها قابلیت استفاده در تونل‌های باد مادون صوت سرعت پایین را دارد و استحکام مناسبی برای تونل های باد سرعت بالا ندارد.

تست های تجربی آیرودینامیک و دینامیک پرواز این مدل در تونل باد با قابلیت اعمال تغییرات، با شرایط تست و بر اساس مورد پژوهش کاربرد دارد.

جدا از دانشکده هوا و فضای دانشگاه امیرکبیر این بالگرد می تواند مورد استفاده سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هوایی و فضایی نیز قرار بگیرد.

گفتنی است این طرح توسط دکتر محمود مانی، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده و هم اکنون در مرحله آزمایشگاهی به سر می برد.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا