خطر آمیزش ناگهانی اسید و باز از بین رفت

با وجود تمام تلاش صنعتگران، محققان و کارشناسان برای ایمنی در آزمایشگاه ها و مراکز صنعتی، ریختن اسیدها و بازها همواره محتمل و امکان پذیر و خطرناک است. هم اکنون به علت نبود ماده مناسب، برای رفع خطر و آلودگی در هنگام حادثه، از مقدار زیادی آب و ماده تمیز کننده برای رقیق کردن و بی اثر کردن ماده شیمیایی ریخته شده است استفاده می شود. رقیق شدن اولیه اسید و باز قدرت تخریب آنها را بالا می ربرد. به علاوه استفاده از آب حجم ماده را بیشتر می کند و باعث سر ریز و حرکت کنترل نشده محلول به محل هایی می شود که مطلوب نیست. این محلول می‌تواند در تماس با هر سطح فلزی، پارچه ای، باعث آسیب و پوسیدگی می شود.

یکی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیر کبیر به نام دکتر فرشاد برازنده برای رفع این مشکل موفق شد کیت خنثی کننده اسید و باز هنگام پاشش بدون استفاده از آب با قابلیت جارو کردن بسازد.

این محصول به صورت خشک و شبیه به شن است. هنگام پاشش اسید و باز، مقدار کافی از آن روی ماده شیمیایی ریخته می‌شود. این کیت ضمن خنثی کردن هر نوع اسید و باز، باعث جذب آنها نیز می شود. سپس کیت خنثی کننده با جارو جمع و در سطل ریخته می شود. در صورت تمایل می توان محلل پاشش را پس از جارو کردن بدون نگرانی با آب وصابون تمیز کرد تا رد خاک به جای مانده پاک شود.

این طرح هم اکنون در مرحله تجاری سازی به سر می برد واغلب متقاضیان این فناوری تمام آزمایشگاه ها و مراکز صنعتی است.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا