نقش شبکه های اجتماعی در اختلال خواب

پژوهش های جدید محققان نشان می دهد وابستگی افراد به شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک و علاقه طبیعی به پیگیری نوشته ها و تصاویر دوستان، دانستن زمان آنلاین بودن آن ها و یا انتظار و هیجان ناشی از پسندیدن نوشته های فرد توسط دیگران از جمله عواملی محسوب می شوند که می تواند روند خواب افراد را مختل کند.

بسیاری از افراد در طول شبانه روز به طور افراطی از فیسبوک استفاده می کنند. معمولا نخستین کار این افراد در آغاز صبح، بررسی صفحه شخصی شان در فیسبوک بوده و آخرین کار آن ها قبل از خوابیدن نیز بررسی و مطالعه صفحات اجتماعی مانند فیسبوک است. طبیعتا این موضوع می تواندتبعات و تاثیرات مثبت و منفی خاص خود را بر شخصیت و نحوه زندگی افراد داشته باشد.

در همین رابطه سورن لوو جانسن از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و مهندس نرم افزار در شرکت پایگاه داده های سان فرانسیسکو می گوید: بسیاری از افراد در طول شبانه روز به طور افراطی از فیسبوک استفاده می کنند. معمولا نخستین کار این افراد در آغاز صبح، بررسی صفحه شخصی شان در فیسبوک بوده و آخرین کار آن ها قبل از خوابیدن نیز بررسی و مطالعه صفحات اجتماعی مانند فیسبوک است. طبیعتا این موضوع می تواندتبعات و تاثیرات مثبت و منفی خاص خود را بر شخصیت و نحوه زندگی افراد داشته باشد.

در این مطالعات پژوهشگران از نوعی نرم افزار ویژه با عنوان مهر زمانی یا تایم استمپ استفاده کرده اند که به کمک آن قادر به کنترل زمان به خواب رفتن افراد حاضر در صفحه فیسبوک خود می شدند. در حقیقت این سیستم به طور اتوماتیک هر ده دقیقه یکبار به بررسی کامل وضعیت فعالیت افراد در این شبکه اجتماعی پرداخته و حضور آن ها را ثبت می کرد. به این ترتیب پژوهشگران موفق به ترسیم مدل جامعی از نحوه و زمان بندی فعالیت افراد فوق شده و به مطالعه تاثیر این فعالیت بر خواب کاربران پرداختند.

لازم به توضیح است که سورس نرم افزار ابداع شده برای این پژوهش که به افراد امکان بررسی فعالیت های آنلاین خود و دوستانشان را می دهد  به صورت رایگان در GitHub بارگزاری شده است.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا