تفاهمنامه ایران و فنلاند در راستای نشست پاریس موفقیت بزرگی است

کیمو تیلیکاینن روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست ایران و فنلاند در محل سازمان حفاظت محیط زیست از نقش موثر ایران در نشست پاریس تشکر کرد و افزود: همکاری های دوجانبه مهمی در چارچوب این تفاهمنامه شکل گرفته است.
وی با تبریک آغاز اجرای برجام و خاتمه موفقیت آمیز و مثال زدنی از مناسبات بین المللی برای حل یکی از مشکلات روز جهانی ابراز امیدواری کرد که دو کشور از امضای این تفاهمنامه بهره کافی را ببرند.
وی گفت: از فنلاند به عنوان یکی از کشورهای پاکیزه جهان یاد می شود و مفتخریم که در عرصه فناوری های پاک به عنوان پیشرو کار را آغاز کرده ایم.
کیمو تیلیکاینن افزود: دراین تفاهمنامه در زمینه مدیریت پسماند، فاضلاب، تولید انرژی از زباله، مقابله با چالش های نوظهور مانند گرمایش زمین، مدیریت آب و آلودگی هوا تاکید شده است و امیدواریم مفاد این تفاهمنامه سنگ بنای همکاری های مستمر در سطح دولت ها باشد.
وی درباره همکاری های دانشگاهی در زمینه محیط زیست بین دو کشور گفت: در جلسه ای که با رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران داشتیم در مورد همکاری دانشگاهی در زمینه محیط زیست و همچنین بهداشت مذاکره شد.
وی ادامه داد: اکنون حدود 500 دانشجوی ایرانی در کشور فنلاند مشغول به تحصیل هستند.
کیمو تیلیکاینن همچنین گفت: فنلاند به عنوان کشور رودخانه ها شناخته شده است و حدود 188 هزار رودخانه و دریاچه در این کشور وجود دارد از این رو پیشنهاد می کنم، کارگروهی با موضوع رودخانه ها بین دو کشور شکل گیرد.
وی در ادامه به همکاری درباره آلودگی خاک اشاره کرد و افزود: هم صنعت و هم شهرداری ها که دو منبع اصلی آلوده کننده خاک هستند باید تلاش کنند تا آلودگی کمتری ایجاد کنند و دوم اینکه می توان از روش های خاصی برای آلاینده زدایی خاک استفاده کرد اما مساله مهم آلوده نکردن خاک است.
وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند به حجم مبادلات تجاری زیست محیطی دو کشور اشاره کرد و گفت: در 10 سال گذشته حجم تجارت زیست محیطی دو کشور ایران و فنلاند 5 تا 10 برابر الان است و امیدواریم به 10 برابر ظرفیت کنونی برسد.
وی تاکید کرد: در حوزه محیط زیست موضوعات مختلفی را برای همکاری دو کشور شناسایی کردیم که اگر شرکت های ایرانی و خارجی بتوانند همدیگر را پیدا کنند قطعا همکاری خوبی شکل خواهد گرفت.
وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند گفت: موضوع هوا از دیگر موضوعات مهم همکاری در این تفاهمنامه است، چون تمام مردم به طور مستقیم با آن سرو کار دارند که بهینه سازی سوخت می تواند یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش آلودگی هوا باشد.
وی به همکاری شرکت های فنلاندی با شرکت های چینی اشاره کرد و افزود: اکنون شرکت های فنلاندی در حال اجرای طرحی با نام ' پکن زیبا' در چین هستند که تاکنون نیز موفقیت های زیادی در راستای کاهش آلودگی هوا به دست آورده است.
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه مشترک میان معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و کیمو تیلی کاینن وزیر محیط زیست و کشاورزی فنلاند امضا شد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا