به فکر ریه های آسیب دیده زمین باشیم

البته این روز در کشورهای دنیا باتوجه به آب وهوای هر کشور متفاوت است و بیشتر در موقعی از سال اینکار انجام می‌شود که درختان قابلیت رشد کردن را داشته باشند و مردم نیز این روز را محترم می شمارند.

محمد درویش،مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اهداف برپایی روز ملی درختکاری به خبرنگار سیناپرس گفت: برای نامگذاری و تعیین چنین روزی از دیرباز چندین هدف وجود داشته است که مهمترین آن به آموزه های فرهنگی و دینی ما برمی‌گردد و دراین سرزمین قدمتی دیرینه دارد.

برای نامگذاری و تعیین چنین روزی از دیرباز چندین هدف وجود داشته است که مهمترین آن به آموزه های فرهنگی و دینی ما برمی‌گردد و دراین سرزمین قدمتی دیرینه دارد.

وی افزود: قدیمی‌ترین منشوری که در کشورمان کشف شد، منشور پارسوماش کوروش بزرگ بوده است که درآن منشور کوروش خطاب به ایرانیان می‌گوید:اگرکسی که درختی را قطع کند بی‌اجاق می ماند؛منظور او از این جمله یعنی نسلش قطع  می‌شود و در آن زمان بزرگترین دشنام و نفرین این بود که فرد بچه دار نشود.

همچنین در دین خودمان نیز پیامبر اسلام می فرمایند: در نزد من شکستن شاخه ای از درخت مثل شکستن بال فرشتگان است.

درویش در ادامه عنوان کرد: بنابراین چنین مواردی سبب شده که از دیرباز ایرانیان در پایان سال یک روز را انتخاب کنند و به صورت نمادین برکت را به زمین برگردانند. اما مهمترین کاری که باید دراین خصوص انجام شود این است که گونه هایی بکاریم که متناسب با توان اکولوژیکی منطقه باشد و نیاز به آبیاری نداشته باشد و فشاری بر زمین تحمیل نکند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: کاشتن درخت تحت هرشرایطی و به هرقیمتی ،با هرگونه ای یک ارزش نیست؛ برخی مواقع انتخاب یک گونه درختی می تواند به جای اینکه منجر به بهبود وضعیت محیط زیستی منطقه ای شود آن محیط و منطقه را تخریب کند و میزان آب درسفره های زیر زمینی را کاهش دهد.

وی در پاسخ به اینکه روز درختکاری داریم اما از منابع طبیعی که داریم به درستی استفاده نکنیم گفت:  وقتی صحبت از درختکاری می شود باید سازمانهای متولی مانند شهرداری و سازمان جنگل ها ومراتع برای تیمار و نگهداری این ریه های زمین فکری کرده باشند تا این شرایط پیش نیاید که مردم به بی فایده بودن درخت کاری فکر کنند و بگویند شاید به اندازه نیمی از وسعت ایران درخت کاشته می‌شود اما چرا رویشگاه‌های جنگلی ما حتی  از 7درصد مساحت ایران تجاوز نمی‌کند؟

بسیاری از این درخت های کاشته شده به دلیل عدم مراقبت و عدم انتخاب نوع و گونه مناسب از بین رفته و خشک می شوند که باید از این روند نادرست جلوگیری کنیم.

درویش تاکید کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از این درخت های کاشته شده به دلیل عدم مراقبت و عدم انتخاب نوع و گونه مناسب از بین رفته و خشک می شوند که باید از این روند نادرست جلوگیری کنیم. همچنین باید اولویت مراسم درختکاری را به سمت رویشگاه‌های آسیب دیده در زاگرس، ارسباران و هیرکانی در شمال و….. ببریم .

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر تحت هر شرایطی و به ضرب آبیاری نخواهیم درخت های آب بری در مرکز ایران بکاریم و به انتخاب گونه ها و نگه داری از آنها توجه کنیم آن وقت میتوانیم بگوییم روز درختکاری روزی میمون و مبارک است.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا