نود درصد از 250 مقاله پر استناد کشور، محصول تعاملات بین المللی است

دکتر شاهین آخوندزاده با بیان اینکه در صورت همکاری های بین المللی، استناد به مقالات نیز افزایش می یابد، افزود: اگرچه عنوان می شد که تحریم علمی وجود ندارد اما در واقع با تحریم های ناجوانمردانه ای مانند صادر نشدن روادید و یا مسدود بودن کارت های اعتباری برای شرکت در کنگره های بین المللی روبه رو بودیم.

وی گفت: تمام اعضای هیات علمی کشور از 15 سال پیش، کارت اعتباری داشتند اما در چند سال گذشته، این کارت مسدود شده بود که این موضوع باعث افت فاحش تعاملات بین المللی ایران با سایر کشورهای دنیا شد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: طبق آمارها، در سه چهار سال گذشته، مقالات محققان و دانشمندان ایرانی در کنگره های بین المللی، 350 درصد کاهش داشت که به دلیل تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران بود و لازم است برای رفع آن تعاملات بین المللی افزایش یابد.
آخوندزاده اظهار کرد: باید دانشمندان و به ویژه زنان دانشمند دستاوردهای علمی خود را در دنیا منتشر کنند زیرا این مساله برای کشور ما افتخار و ارزش است.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به استقلال جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: مستقل بودن ایران باعث می شود تا همیشه زیر سایه تحریم های نانوشته ای باشد که باید خودمان سعی کنیم به صورت عاقلانه و با درایت، این تحریم ها را دور بزنیم.
آخوندزاده در مورد بودجه های پژوهشی گفت: در حال حاضر از نظر تعداد مقالات و استناد به مقالات در سطح منطقه بالاتر از ترکیه قرار داریم و این درحالی است که بودجه ای که این کشور برای پژوهش هزینه می کند، 19 برابر ایران است؛ بنابراین اگر در ایران 2 برابر بیشتر به محققین رسیدگی کنیم به خاطر وجود ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی، می توانیم جزء 10 کشور برتر دنیا باشیم.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای اختصاص چهار درصد از تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بودجه پژوهش نیم درصد است اما با پیشنهاد دولت، بنا است که سال آینده این بودجه به یک درصد برسد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که تقویت پژوهش در دانشگاه ها امری فرهنگی است، اظهار کرد: دانشگاهی که چراغ های آن تا نیمه شب روشن باشد و دانشجویان مشغول فعالیت هستند، کار فرهنگی انجام می دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا