رادارهای هواشناسی کشور، یک سوم حداقل تعداد مورد نیاز کشور
دکتر عباس رنجبر در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت شبکه راداری در حوزه هواشناسی افزود: در این راستا از سالهای گذشته ایجاد شبکه ملی رادارهای هواشناسی در دستور کار سازمان هواشناسی کشور قرار دارد که در حال حاضر هشت رادار یعنی کمتر از یک سوم آنچه که مد نظر بوده، به بهرهبرداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: این رادارها در شهرهای تهران، تبریز، کرمانشاه، اهواز، بوشهر، شیراز، بندر امیرآباد و رشت مستقر شده است.رنجبر در عین حال تاکید کرد: این تعداد رادار قادر به پوشش کل کشور نیست، ضمن آن که برای کلانشهری چون مشهد و همچنین شهرهای واقع در جنوب شرق کشور پوشش راداری نداریم.
رییس پژوهشکده هواشناسی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در زمینه ایجاد آزمایشگاههای علوم جوی و هواشناسی کاربردی گفت: بیشتر کشورهای پیشرفته حداقل یک آزمایشگاه ملی علوم جوی برای انجام انواع آزمایشهای مورد نیاز از جمله مقوله بارورسازی ابرها دارند تا با انجام آزمایشهای مختلف پاسخگوی دستگاههای ذیربط باشند.
وی با ابراز تاسف از اینکه ایران فاقد چنین آزمایشگاهی است، اظهار کرد: به دلیل فقدان آزمایشگاه علوم جوی به برخی از کاوشهای جوی مورد نیاز کشور پرداخته نمیشود، از این رو تلاشهایی در جهت ایجاد آزمایشگاه ملی علوم جوی و هواشناسی صورت گرفته، ولی تاکنون به نتیجه قابل توجهی دست نیافتیم.
ارائه خدمات هواشناسی جادهای
رییس پژوهشکده هواشناسی از اجرای پروژه تحقیقاتی با پژوهشگاه راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: امروزه در دنیا با استفاده از ابزارهایی اقدام به پایش جادهها از لحاظ میزان آب موجود در سطح جادهها، میزان یخبندان و دید افقی و پیشبینی وضع جادهها برای روزهای آتی میکنند. در این راستا سازمان هواشناسی اقدام به راهاندازی حدود 60 ایستگاه هواشناسی جادهای کرده است که این میزان برای پایش کل جادههای کشور کافی نیست و نیاز به توسعه کمی و کیفی در این زمینه داریم.
No tags for this post.