سلول های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع علم ژنتیک و سلول های بنیادی در راستای برگزاری اولین سمپوزیوم ملی ژنتیک و سلولهای بنیادی و با حضور دکتر مسعود هوشمند عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر حمیدرضا سلیمان پور مدیر گروه سلول های بنیادی و ترمیمی و عضو هیئت علمی پژوشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکتر صمد محمد نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر مریم کبیر سلمانی دبیر سمپوزیم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری روانه آنتن شد.

دکتر مسعود هوشمند در ابتدا در تعریف سلول های بنیادی گفت: سلول بنیادی همانطور که از نامش مشخص است، بنیاد همه امور مربوط به سلول ها است زیرا شروع هر کاری را با یک کار بنیادی آغاز می کنیم که همیشه وجود دارد و خواهد بود.

وی با بیان اینکه سلول بنیادی را می توان در اثر شرایط مختلف به چیز دیگری تبدیل کنیم، اظهار داشت: سلول بنیادی در واقع جوهره وجود هر بدن است که با تغییراتی که انجام می شود، جایگزین قسمت های فرسوده بدن می شود. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به ژن درمانی اشاره کرد و افزود:این موضوع با وجود اینکه مشکلاتی دارد اما هنوز هم کار می شود و ادیت کردن ژن ها دارد جای خود را باز می کند که یک بازار بسیار خوبی در آینده خواهد داشت. بدن ما از تولد تا مرگ دستخوش خیلی از حوادث می شود. همه مردم فکر می کنند یک سلول بنیادی درست کنیم که مانند فیلم پارک ژوراسیک بتوانیم، یک دایناسور تولید کنیم و البته همه اینها شدنی است اما مقصود تمام این کارها این است که در زمانی که زندگی می کنیم، سالم باشیم و تا حد امکان از درد و رنج دور باشیم.

هوشمند در خصوص مزیت های سلول های بنیادی بیان داشت: سلول های بنیادی می تواند در درمان خیلی از بیماری ها موثر باشد. سلول بنیادی جوهری است که با تغییراتی که در آن ایجاد می کنیم، در درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کنیم.    

در ادامه دکتر حمیدرضا سلیمان پور در خصوص سلول های بنیادی بیان داشت: طبیعتا یکی از ویژگی هایی که این سلول ها دارند توانایی تولید سلول و بافت دیگر است و به همین جهت نام پزشکی ترمیمی از آن منشعب می شود.

وی افزود: این سلول های بنیادی این توان را دارند که تمام 220 نوع بافت بدن را ایجاد کنند. وقتی یک سلول تخم می تواند یک جانداری را به وجود آورد و در واقع سلول بنیادی از آن منشعب می شود، طبیعتا این انتظار وجود دارد که  بتوانیم حداقل نوع بافت ها را در شرایط آزمایشگاهی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه این نوع خواسته باعث ایجاد گرایش های مختلفی در پزشکی ترمیمی شده است، گفت: گرایش هایی مانند تولید بافت های قلبی، بافت سلول های زادآوری، بافت های کبدی، انسولین ساز، نورونی و سلول های دیگر که برای هر کدام از اینها مراکز مختلف بزرگی در دنیا داریم که کشور ما نیز به موازات پیشرفت های دنیا در دانشگاه های مختلف و مراکز پژوهشگاهی مانند پژوهشگاه ملی ژنتیک تحقیقات گسترده ای را انجام داده است.         

مدیر گروه سلول های بنیادی و ترمیمی درباره فعالیت های این گروه بیان داشت: در این گروه که متشکل از هفت هیئت علمی است در رده های مختلف در حال تحقیق هستیم. گروه تحقیقات باروری داریم با این هدف که بتوانیم از سلول های بنیادی سلول های اسپرم تهیه کنیم. دوستانی داریم که در ارتباط با تولید بافت های قلبی در حال تحقیق هستند. همچنین برخی دیگر از دوستان در ارتباط با تهیه بافت های مربوط به دیابت در حال تلاش هستند تا در این زمینه که مورد نیاز کشور است تحقیقات گسترده ای را انجام دهند.               

دکتر صمد محمد نژاد درباره فعالیت های خود و تیمش گفت: تمرکز تیمی که بنده در آن فعالیت می کنم، درباره سرطان  و استفاده از سلول های بنیادی در درمان سرطان و همچنین حوزه درمان بیمار محور سرطان است.

عضو هیئت  علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حوزه سلول های بنیادی را وسیع توصیف کرد و عنوان داشت: رشته تخصصی بنده فارموکولوژیک است که تمرکز خود بنده در درمان انفرادی سرطان است که هر فردی به چه داروهایی پاسخ خواهد داد و به چه داروهایی پاسخ نخواهد داد.

در ادامه دکتر مریم کبیر سلمانی درباره سمپوزیم گفت: این سمپوزیوم را معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می کند. علت اصلی برگزاری این سمپوزیوم علاوه بر اینکه مانند همایش های دیگر قصد مطرح کردن مطالب به روز دنیا را دارد، بر این مسئله تمرکز دارد که گروه های مختلف حاضر در کلینیک و علوم پایه، در این سمپوزیوم ها با یکدیگر آشنا شوند.

دبیر سمپوزیم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: مباحث مطرح شده در این سمپوزیوم ها علاوه بر مباحث علمی، مباحث قانونی و اخلاقی و همچنین تازه هایی است  که در زمینه تدوین آئین نامه ها وجود دارد .

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا