با پلنت؛ موقعیت مکانی عکس ها را شناسائی کنید

یکی از ایده های فانتزی که در داستان ها و فیلم های علمی و تخیلی شاهد آن بوده ایم ، سیستم های هوش مصنوعی آگاه به همه چیز است که در نقش یک دانای کل می تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای مثال تصور کنید که  در گوشه ای از دنیا ایستاده اید و از منظره روبروی خود عکس گرفته و برای دوستانتان ارسال کرده و از آنها می پرسید که  آیا میتوانند حدس بزنند  شما  در کدام نقطه از دنیا هستید؟

تیم گوگل 2 میلیون و 300 هزار  عکس از سایت فلیکر را به برنامه پلنت نشان داده و نرم افزارمورد نظر  نیز در 48%  درصد موارد نسبت به تشخیص صحیح قاره ها موفق عملکرد کرده  و 28.4 درصد  کشورهای  مورد عکسبرداری را شناسائی و در 10.1 درصد از موارد شهر محل مورد نظر و حدود 3.6 درصد از خیابان هایی را که عکس در آنجا گرفته شده است ، درست تشخیص داد.

به تازگی شرکت گوگل با ایجاد یک برنامه هوش مصنوعی سعی دارد تا به این رویا جامه عمل بپوشاند.
متخصصان شرکت گوگل این برنامه پیش رفته که قابلیت یادگیری و کسب تجربه را نیز دارد ؛ پلنت به معنی سیاره نامگذاری کرده اند . در حقیقت این برنامه قادر است با سر نخ هایی که در عکس ها وجود دارد ؛ از طریق بانک اطلاعاتی وسیع و جامع خود ، محل گرفتن عکس ها را حدس بزنند.

متخصصان با تقسیم کردن  کره زمین به بخش های متفاوت و بدون در نظر گرفتن اقیانوس ها و قطب های شمال و جنوب ، یک پایگاه داده های جامع متشکل از 126میلیون عکس که از اینترنت دریافت شده است را ایجاد کرده اند.

از آنجایی که نرم افزار پلنت بر اساس شبکه عصبی مصنوعی ساخته شده و توانایی یادگیری و تجزیه و تحلیل را نیز دارد انتظار می رود این برنامه بتواند محلی را که عکاس در آن عکسبرداری کرده است، به راحتی شناسایی کند.

برای ارزیابی دقت عمل این برنامه تیم گوگل 2 میلیون و 300 هزار  عکس از سایت فلیکر را به برنامه پلنت نشان داده و نرم افزارمورد نظر  نیز در 48%  درصد موارد نسبت به تشخیص صحیح قاره ها موفق عملکرد کرده  و 28.4 درصد  کشورهای  مورد عکسبرداری را شناسائی و در 10.1 درصد از موارد شهر محل مورد نظر و حدود 3.6 درصد از خیابان هایی را که عکس در آنجا گرفته شده است ، درست تشخیص داد.

 با توجه به آمار بالا ممکن است گفته شود   که نرم افزار مذکور خیلی هم دقیق عمل نمی کند اما نتیجه هنگامی مشخص شد که متخصصان این پروژه ، نرم افزار فوق  را با 10 جهانگرد با تجربه در این آزمایش همراه کردند  و در این مسابقه بیش از نیمی از دفعات ماشین بر انسان غلبه کرده  و نتایج به دست آمده حاکی از این موضوع بود که  این نرم افزار از  دقت عملکرد بسیار بالاتری نسبت به انسان ها برخوردار است.

لازم به توضیح است که این  نرم افزار فضای  زیادی را اشغال نکرده و تنها  377 مگا بایت از فضای حافظه سیستم های کامپیوتری یا تلفن های همراه را در برمی گیرد . به این ترتیب ، این نرم افزار ، یک برنامه کاربردی محسوب شده و میتوان آن را  در گوشی های تلفن همراه و تبلت ها استفاده کرد .

منبع : Discovery

ترجمه : فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا