ترس از شکار، عامل تعادل در موجودات زنده

گوشت خواران بزرگ برای انسان ها و حیوانات کوچک تر وحشت آور هستند؛ اما بر اساس تحقیقات جدید محققان، ترس از شکار شدن تاثیر مثبتی بر روی سلامت محیط زیست و تنوع زیستی داشته است. این یافته ها می تواند پیامدهای بسیار مهمی در زمینه حفاظت از محیط ریست به ارمغان بیاورد.

این یافته ها نشان می دهد که در صورت عدم وجود این ترس، احتمال به دام افتادن حیوانات توسط شکارچیان طبیعی بسیار زیاد خواهد شد و به همین دلیل نیز به سرعت می توان شاهد انقراض گونه های خاص بود.

محققان دانشگاه غربی کانادا به همکاری پژوهشگران دانشگاه سیمون فریزر (Fraser) با استفاده از پخش صداهای تهدید آمیز از حیوانات درنده به بررسی این نکته پرداختند که چگونه ترس در یک اکوسیستم می تواند همان اثر را برای شکارکننده نیز تولید کند و در عین حال بر روی حیوانات واقع در قسمت های پایینی زنجیره غذایی تاثیر بگذارد. این یافته ها نشان دهنده تاثیر گسترده شکار کنندگان اصلی در درون یک اکوسیستم و نیاز فزاینده به مراقبت از این نوع حیات وحش در معرض خطر است.

بوم شناسان دریافته اند که ترس از شکار کنندگان می تواند گونه های مختلف واقع در شبکه غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. حتی حیواناتی که به طور مستقیم با شکارچیان طبیعی در ارتباط نیستند نیز این ترس را در درون خود دارند؛ اما این ترس تا کنون در حیوانات کوچک مانند عنکبوت ها، حلزون ها، ملخ ها و خرچنگ ها مورد بررسی قرار گرفته بود.

با این حال محققان هنوز بر سر این که آیا اثرات این ترس تنها مربوط به گوشت خواران بزرگ و طعمه های آنها در یک اکوسیستم است یا خیر به توافق نظر نرسیده اند. اثبات این امر نیز دشوار است زیرا جدا کردن اثرات ترس از سایر عوامل دیگر موثر بر حیات وحش و دیگر سخت است. با این حال این تحقیق با یافته های خود توانسته این مشکل را نیز حل کند.

به این ترتیب با حفاظت بیش از حد از یک موجود زنده خاص و جدا نگاه داشتن آنها از شکارچیان، عملا این موجودات ممکن است با خطر انقراض روبرو باشند زیرا در صورت بازگشت به محیط طبیعی به سرعت توسط شکارچیان هدف قرار گرفته و به علت نبودن ترس یاد شده (از بین رفتن آن در طول دوران دست کاری انسان در طبیعت) منقرض می شوند.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا