ورود کالا حیات شرکت‌های دانش بنیان را تهدید می‌کند

دکتر محمد صالح خواجه حسینی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران بایامد در گفت و گو با خبرنگارسیناپرس گفت: عمده فعالیت شرکت ما در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی است. تاکنون ما موفق شده ایم 25 دستگاه در زمینه ثبت سیگنال ها قلبی، مغزی و غضله و علوم آزمایشگاهی و دارویی مانند پرکولاتور، روتاری و فرمانتور تولید کنیم.

وی افزود: اصلی ترین محصول تولیدی ما دستگاه نوار مغزی (الکتروانسفالوگرام)، دستگاه نوار قلب(الکترومایوگرام) و پرکولاتور( عصاره گیری الکلی و آبی گیاهان دارویی) است. همچنین ما دستگاه دیگری به نام ویبراسیون کل بدن نیز برای افزایش تراکم استخوان و افزایش قدرت عضلانی  در حال تحقیق و توسعه داریم.

وی اولین و اصلی ترین ویژگی برای رقابت محصول های دانش بنیان با نمونه های مشابه خارجی را رعایت استاندارد ملی و بین المللی عنوان کرد و گفت: بنده  یکی از اعضای کمیته تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستم. اولین چیزی که ما در این کمیته تاکید و توجه می کنیم داشتن استانداردهای لازم دستگاه ها است؛ هم اکنون بسیاری از تولید کنندگان بی آنکه از ابتدا نگاهی به استانداردها داشته باشند دستگاه شان را می سازند و پس از آن به دنبال اخذ استانداردها می روند.

وی ادامه داد: رسیدن به شرایط استاندارد خیلی سخت و دشوار است بنابراین من به همه تولید کنندگان تجهیزات پزشکی توصیه می کنم از ابتدا استانداردهای کاری خودشان را رعایت کنند. در بحث استاندارد سازی ارایه خدمات پس از فروش و کیفیت محصول نیز گنجانده شده است یعنی باید تمامی این شرایط مهیا باشد تا فرد تولید کننده بتواند گواهی استاندارد محصولش را بگیرد.

وی بیان کرد: شکل و ظاهر یک محصول هم باید منطبق با استانداردها باشد. شکل و شمایل یک دستگاه ممکن است زیبا نباشد اما استاندارد باشد. مسلما تولید کنندگان برای فروش بهتر محصول هایشان باید به ظاهر دستگاه هم اهمیت بدهند. مساله ای که بایامد از ابتدا به آن توجه زیادی کرده است.

وی اظهار کرد: اگر دستگاهی کیفیت لازم را داشته باشد اما از ظاهری زیبایی برخوردار نباشد ممکن است این شک و شبهه برای مشتری به وجود آید که کیفیت دستگاه نیز مانند ظاهرش بد است. اولین قدم اشتباه رعایت نکردن این مساله است بنابراین ضرورت دارد تولید کنندگان به غیر از کیفیت دستگاه ها از نظر سخت افزاری به ظاهر دستگاه هایشان نیز توجه زیادی کنند.

خواجه حسینی درباره ضرورت ارایه خدمات پس از فروش محصول ها گفت:هم اکنون دسترسی نداشتن شرکت های دانش بنیان تجهیزات پزشکی به کشورهایی که بتوانند به آنها خدمات پس از فروش ارایه دهند از بزرگترین مشکل های پیش رویشان است؛ یک شرکت دانش بنیان برفرض اگر بخواهد محصولی به عراق صادر کنند باید خدمات پس از فروش ارایه دهد. ارایه ندادن خدمات برای دستگاه های تجهیزات پزشکی اصلا امکان پذیر نیست. شرکت سازنده این تجهیزات در قبال تمام عواقب احتمالی که ممکن است برای بیمار پیش بیاید مسوول است بنابراین اگر شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی خدمات پس از فروش ارایه ندهد نمی تواند فروش خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکی از بزرگترین دغدغه‌های من و دوستان هم صنفی من این است که در دوران پساتحریم چه بلایی سر تولیدهای داخلی پیش می آید. قرار است دولت چه اقدام هایی در این خصوص انجام دهد. حمایت های دولتی برای این امر ادامه دارد یا اینکه شرکت های تولید کننده داخلی نابود خواهند شد.

وی یادآور شد: تقریبا10 سال پیش به واسطه تحریم ها بازار داخلی از کالاهای خارجی خالی شد اما اگر ما در دوران پساتحریم با سیل عظیمی از کالاهای خارجی مواجه شویم رقابت برای ما سخت خواهد شد. مسلما شرکتی که فقط 2تا 3 سال از عمر دانش بنیان شدنش می گذرد هیچ وقت نمی تواند با شرکتی که 50 تا 100 سال تولید کرده است رقابت کند.

وی اظهار کرد: انتظار ما از مسوولان این است که سیاست های حمایتی دولت مانند روال گذشته پیش برود تا این شرکت ها نیز فرصتی برای رشد کردن پیدا کنند. دولت می تواند شرایطی برای وصل شدن این شرکت ها با شرکت های خارجی فراهم کند تا با ورود کالاهای خارجی به بازارهای ایرانی تولید کننده داخلی به مرز نابودی کشیده نشوند.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا