ساخت آزمایشگاه فیزیک ذرات در عمق هزار و 400 متری زمین

روز دوشنبه مقامات رسمی در کشور ایتالیا اعلام کردند که آزمایشگاه های جدیدی را در اعماق زمین تاسیس خواهند کرد.  در همین رابطه ماتئو رنتسی ، نخست وزیر ایتالیا در  توضیح این موضوع عنوان کرد که با توجه به هزینه های مالی و خطرات ناشی از آزمایش های هسته ای روی سطح زمین در پی ایجاد آزمایشگاه هایی در اعماق زمین هستیم.

آزمایشگاه زیر زمینی فوق پیشرفته ایتالیا ،فعالیت خود را در حوزه فیزیک ذرات و فیزیک هسته ای آغاز خواهد کرد و در ادامه از دانشمندان این حوزه در اروپا نیز دعوت به عمل خواهد آمد.

در این خصوص مقامات عالی رتبه کشور ایتالیا نیز ضمن موافقت با اجرائی شدن این پروژه اعلام کردند که بودجه ای 60 میلیون یورویی برای این منظور در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی آزمایشگاه ملی گران ساسو که مبتکر و مجری این طرح خواهد بود در خصوص جزئیات پروژه فوق عنوان کرد که این آزمایشگاه زیر زمینی  در بین شهر های آبروز و لاکویلا وترامو ایجاد خواهد شد . طراحان این پروژه در ادامه عنوان کردند که این مرکز قرار است در عمق هزار و 400 متری کوههای گران ساسو راه اندازی شود . آن ها ابراز امیدواری کردند که این مرکز به عنوان اولین و بزرگترین مرکز تحقیقاتی زیر زمینی  در جهان  شناخته شده و دانشمندان آزمایشگاه ملی گران ساسو به عنوان پیشگامان این حوزه راهگشای دیگر کشورها در این شاخه از علم فیزیک باشند .

به گفته سرپرست این طرح ،آزمایشگاه زیر زمینی فوق پیشرفته ای که شرح ان داده شد ،فعالیت خود را در حوزه فیزیک ذرات و فیزیک هسته ای آغاز خواهد کرد و در ادامه از دانشمندان این حوزه در اروپا نیز دعوت به عمل می آورد .

در پایان گفتنی است نخست وزیر ایتالیا با برگزاری نشستی مشترک با پژوهشگر مرکز بین المللی گران ساسو  اعلام کرد: ما نباید ترسی از ایجاد این مرکز از این جهت که تجربه ای در این زمینه وجود نداشته به خود راه بدهیم  بلکه باید مفتخر باشیم  که ما پیشگام و اولین در جهان هستیم .

منبع :ANSA