هواپیمای هیبریدی ایزیجت
این سیستم که به دست دانشجویان دانشگاه «کرنفیلد» (Cranfield) طراحی شده، انرژی ترمزهای هواپیما را طی فرود بازیابی میکند و میتواند سالانه تا ۵۰ هزار تن در مصرف سوخت صرفهجویی کند.
این سیستم بسیار شبیه به سیستم بازیابی انرژی در خودروهای هیبریدی است. پیل سوختی هیدروژنی، انرژی جذبشده در ترمزها را برای شارژ باتریهای هواپیما به کار میگیرد. میتوان از این باتریها برای تأمین بخشی از انرژی مصرفی هواپیما استفاده کرد و حتی از آب حاصل در پیل سوختی برای مصرف داخلی بهره جست. کارشناسان تخمین میزنند این سیستم میتواند چهار درصد از مصرف سوخت هواپیما روی زمین بکاهد و اگر موتورهای الکتریکی روی چرخهای هواپیما نصب شوند، این کاهش مصرف میتواند بیشتر شود. پروازهای ایزیجت کوتاهمدت هستند و به همین دلیل هواپیماهایش در مقایسه با دیگر خطوط هوایی، سوخت بیشتری در محوطهی فرودگاه مصرف میکنند و بالطبع هزینهی بیشتری به همراه دارند. مقامات این شرکت امیدوارند با سیستم هیبریدی، آلایندگی دیاکسیدکربن هواپیماهایشان را نیز هفت درصد کاهش دهند.
منبع:پرفسورها
No tags for this post.