همکاری آلمان با ایران برای صنعتی سازی مسکن منطبق با محیط زیست در اصفهان و هشتگرد

 رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به سفر اخیر خود به کشور آلمان اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای بین دو کشورمنعقد شد و آلمان پذیرفت برای آموزش و ترویج صنعتی سازی منطبق با محیط زیست در ایران، به صورت آزمایشی در شهرهای هشتگرد و اصفهان با ایران همکاری کند.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده افزود: در سفر به آلمان نشست های متعددی برگزار شد که نتایج مثبتی داشت و بازدیدهای هدفداری از پروژه های موفق در زمینه ساخت و ساز منطبق با محیط زیست در این سفر داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محور کار ساخت و ساز در آلمان، صرفه جویی در مصرف انرژی است، گفت: در این سفر نشست هایی با مدیران شرکت های مختلف آلمان و مراکز تحقیقاتی این کشور داشتیم و از پروژه های مختلف پایلوت(آزمایشی) نیز در این زمینه بازدید کردیم.

** تعیین تکلیف اجرای پروژه هشتگرد 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: شیوه غالب ساخت و ساز در ایران سنتی سازی است و تجربه ایران در زمینه بهره مندی از تکنولوژی به اندازه آلمانی ها نیست. اگر چه تا حدودی در زمینه صنعتی سازی تجربه های اندکی داریم؛ به همین دلیل تفاهم نامه ای بین ایران و آلمان در زمینه پروژه هشتگرد درباره انتقال تجربه های این کشور در زمینه صنعتی سازی با حفظ محیط زیست عملی خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: ایران علاقمند است از دانش و تجربه آلمان ها در صنعتی سازی که کمترین آسیب را به محیط زیست می زند استفاده کند و ویژگی اصلی آن حفظ انرژی در واحدهای مسکونی است.

** ساختمان های ایران 10 برابر ساختمان های آلمان انرژی هدر می دهند
شکرچی زاده افزود: آلمان ها توانسته اند با روش هایی که ما نمونه های آزمایشی آنها را در سفر اخیر بازدید کردیم، میزان مصرف انرژی را به کمتر از 50 کیلووات برسانند که این خود عدد قابل توجهی است که ما می توانیم این تجربه و دانش را به ایران انتقال دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران باید بتواند برای حدود 17 میلیون واحد مسکونی کنونی خود چاره اندیشی کند زیرا در اغلب آنها موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی رعایت نمی شود، بنابراین قرار شد برای ساختمان های موجود نیز همکاری های گسترده ای با آلمانی ها داشته باشیم.

** تشکیل نهاد مشترک مرکز تحقیقات با شرکت فرانهوفر آلمان در ایران 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به وجود مراکز تحقیقاتی معتبر در آلمان اشاره کرد و گفت: قرار است با مرکز تحقیقاتی فرانهوفر همکاری کنیم.
وی افزود: نشست اولیه ای با مرکز تحقیقاتی فرانهوفر داشتیم و قرار شد آنها به ایران بیایند تا با تشکیل یک نهاد مشترک در ایران، بتوانیم به صورت تنگاتنگ فعالیت های تحقیقاتی خود را پیش ببریم.
وی تاکید کرد که فضای پسابرجام این امکان را فراهم می کند تا آنها از نزدیک با ما همکاری و تعامل داشته باشند.

** بازنگری و استفاده از تجارب آلمان ها در محیط زیست – فرهنگی اصفهان 
این مقام مسئول افزود: در دیدار با مسئولان آلمان موضوع توجه به محیط زیست اصفهان نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ اصفهان دارای میراث بین المللی و جهانی است که از لحاظ محیط زیست در چند دهه اخیر آسیب های بسیاری دیده است.
وی گفت: صنعتی شدن در قالب کارخانه های مختلف در اطراف و در خود شهر اصفهان منشا تغییر اقلیم و آسیب به محیط زیست آن شهر شده که به اعتقاد متخصصان میراث فرهنگی، به آثار فرهنگی اصفهان آسیب جدی وارد کرده و آنها را تحت الشعاع قرار داده است.
وی تاکید کرد: این مساله می تواند تاثیرات منفی بر جذابیت های اصفهان وارد کند که زمانی قطب گردشگری بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری نخستین سفری وزیر راه و شهرسازی به اصفهان و تکلیفی که برای توجه به میراث فرهنگی اصفهان داشت، گفت: آقای آخوندی در این سفر بحث تغییر ماموریت در اصفهان را تکلیف کرد.
وی افزود: اینکه اصفهان از یک شهر صنعتی در آمایش سرزمینی تغییر رویکرد بدهد و بتواند در دهه آینده با محدود کردن فعالیت های صنعتی و یا جایگزین کردن صنایع آلاینده با صنایع پاک، آرام آرام هویت محیط زیستی خود را بار دیگر پیدا کند بسیار مورد توجه است، زیرا عدم توجه به اصفهان می تواند آثار مخربی برای این استان بوجود آورد.
شکرچی زاده یادآور شد: آلمان جزو معدود کشورهای صنعتی محسوب می شود که توامان با صنعتی شدن، در حفظ محیط زیست نیز چاره اندیشی کرده است.
وی گفت: این میزان توجه به محیط زیست برای ما ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربه های متخصصان این کشور در زمینه صنعتی شدن و در عین حال حفظ محیط زیست، اقدام های مناسبی انجام دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس تفاهم نامه دو کشور، نشستی در اوایل خردادماه سال 95 در اصفهان با حضور کارشناسان آلمانی برای تبادل تجربه تشکیل خواهد شد و از آنجا که اصفهان، خواهرخواندگی با یکی از شهرهای آلمان دارد، آنها به محیط فرهنگی کشورمان بویژه شهر اصفهان علاقمندند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا