آمار دانشجویان خارجی دانشگاه های بزرگ کشور به 10 درصد می رسد

 دکتر محمدمهدی طهرانچی بعدازظهر سه شنبه در همایش تبیین برنامه ششم توسعه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: گسترش همکاری متقابل سازنده و الهام بخش در حوزه فناوری و دیپلماسی علمی از جمله رویکردها و سیاست های کلان برنامه ششم توسعه است که ساز و کارهای آن در این برنامه دیده شده است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: برخی کشورهای آسیایی حدود 25 درصد و دانشگاه های انگلیس، 35 درصد دانشجوی خارجی دارند.
وی ساماندهی وضعیت موجود آموزش عالی به لحاظ تشکیلاتی و ساختار را یکی از اولویت های تعیین شده در برنامه ششم توسعه در بخش 'آموزش، پژوهش و فناوری' ذکر کرد و اظهار داشت: با توحه به گسترش بی رویه آموزش عالی در سال های اخیر اگر به ساماندهی و اصلاح ساختار موجود توجه نشود، این ساختار بزرگ در سال های آینده، تمام بودجه های ما را خواهد بلعید و همه انرژی ما را به خود معطوف خواهد کرد.
طهرانچی توجه به موضوع اشتغال را از دیگر اولویت های برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: در این برنامه از دانشگاه ها خواسته شده است که به مقوله اشتغال توجه داشته باشند و در این میان به کارورزی تحصیلی، نقش مهمی داده شده است که در این راه می توان از تجربیات موفقی که در کارورزی نظام فنی حرفه ای و یا آموزش پزشکی داشته ایم، استفاده کرد.
وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور طی دهه های گذشته از آموزش عالی نخبگی به آموزش عالی فراگیر گذر کرده است، گفت: اگر آموزش عالی را به درستی هدایت کنیم، قادر خواهیم بود سرمایه گذاری مفیدی برای آینده کشور داشته باشیم و اگر گسترش کمی فعلی آموزش عالی را ادامه دهیم، نمی توانیم در آینده انتظار تحول را از آموزش عالی داشته باشیم.
همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با محوریت رویکردها، ویژگی ها و برنامه ها در محل سالن اجلاس سران اسلامی در پنل های مختلف برگزار شد.
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به همراه برخی از مسئولان حوزه های مرتبط با آموزش عالی از دیگر سازمان ها در پنل آموزش، پژوهش و فناوری این همایش شرکت داشتند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا