ظرفیت بالای نیروی انسانی ایران برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

 دکتر 'سورنا ستاری' بعد از ظهر سه شنبه در پنل 'آموزش، پژوهش و فناوری' همایش تبیین برنامه ششم توسعه کشور در سالن اجلاس سران اظهار داشت: تا هشت سال قبل، 75 درصد درآمد کشور از محل فروش نفت و خام فروشی به دست می آمد، درحالی که اکنون این رقم به 20 درصد رسیده است و ما باید این دستاورد بزرگ را حفظ کنیم.
وی به انعقاد قراردادهای همکاری زیادی میان ایران و کشورهای خارجی در یکی دو ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: به دنبال اتفاقات یکی دو ماهه گذشته و پس از برجام، شرکت های خارجی زیادی برای انعقاد قرارداد همکاری در زمینه های نانو تکنولوژی و بایوتکنولوژی به ایران آمدند و ما یکی از کشورهای موفق منطقه در بسیاری از دانش های نوین از جمله نانو هستیم که در این زمینه به تولید محصول فناورانه رسیده ایم و 20 شرکت فعال در نانوتکنولوژی داریم.
ستاری با بیان این که فضای کسب و کار کشور در حوزه فناوری، چندان مطلوب نیست، بر ضرورت تلاش برای رسیدن به مدل بومی مناسب کسب و کار با رویدادهای کارآفرینی تاکید کرد.
وی تصریح کرد: این انتظار که دولت، منابعش را بفروشد تا برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها اشتغال ایجاد کند، امری شدنی نیست و باید در این راه از توان و ظرفیت بخش خصوصی، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و شکوفایی و همچنین توسعه رویدادهای کارآفرینی، بهره بگیریم.
ستاری با تاکید بر این که اقتصاد نفتی پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست، افزود: با افرایش سطح رفاه اجتماعی و افزایش انتظارات جامعه در حوزه های مختلف اشتغال کارآفرینی، بهداشت و تحصیل، دیگر نمی توان با مدل های قبلی کشور را اداره کرد.
وی تغییر نگرش به مقوله اقتصاد و اشتغال در کشور را یک ضرورت دانست و گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید، اقتصاد دانش بنیان به عنوان راه اصلی برون رفت از مشکلات فعلی مطرح شد و پایه و اساس چنین اقتصادی، توجه به فکر و دانش نیروی انسانی متخصص، متفکر و خلاق است.
رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، وجود جوانان تحصیلکرده خلاق را سرمایه اصلی کشور برشمرد و گفت: به عنوان مثال، تعداد 10 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های آمریکا درس می خوانند که اغلب آنها با انجام فعالیت های تحقیقاتی ارزشمند، کمک هزینه و بورس تحصیلی هم دریافت می کنند، در حالیکه عربستان بیش از 60 هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز علمی آمریکا دارد که همگی آنها را با هزینه دلارهای نفتی برای ادامه تحصیل به این کشور اعزام کرده است و در اینجا، تفاوت بین سطح علمی دانشجویان ایرانی و دانشجویان عربستانی، به خوبی جایگاه برتر مغز و اندیشه ایرانی را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: پژوهش و تکنولوژی، خریدنی نیست بلکه مفهومی فراگرفتنی است و این امر در شکست پروژه ایجاد 'سیلیکون ولی' در دوبی به خوبی مشخص شد زیرا آنها فکر می کردند با احداث چند ساختمان و خرید تجهیزات می توانند به فناوری برسند که خلاف این ثابت شد.
معاون علمی رئیس جمهوری، تدوین و رعایت پیوست فناوری در پروژه های بزرگ کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برنامه ششم توسعه، توسعه ارتباطات بین المللی و حتی احداث پارک های علمی و فناوری مشترک با دیگر کشورها پیش بینی شده است.
همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نخستین برنامه اقتصاد مقاومتی با محوریت رویکردها، ویژگی ها و برنامه ها در محل سالن اجلاس سران اسلامی در پنل های مختلف برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا