کدام لامپ حشرات کمتری را جذب می کند؟

بنابر تحقیقات جدید محققان، به تازگی معلوم شده است که لامپ های رشته ای حشرات بسیار زیادی را به خود جذب می کند این در حالی است که لامپ های ال ای دی زرد رنگ کم ترین جذابیت را برای حشرات دارد.

مایک و ترزا جاستیس، به عنوان فارغ التحصیلان بوم شناسی رفتاری از دانشگاه کارولینای شمالی به تولید تله ای خاص برای حشرات پرداخته و در درون هر کدام از آنها لامپی را روشن کردند. نوع لامپ یاد شده هر شب تغییر می کرد. آنها همچنین باید مطمئن می شدند که هر لامپ دقیقا سهم خاصی از نور ماه را به خود اختصاص دهد که این کار به دلیل قابل پیش بینی بودن ماه چندان دشوار نیست.

با این حال عامل غیر قابل پیش بینی در این تحقیق آب و هوا بود. بر اساس گفته های مایک جاستیس: «اگر آب و هوا در طول به دام انداختن حشرات با لامپ خاصی به نحو چشم گیری با شرایط آب و هوایی شب های گذشته متفاوت بود ممکن بود بر روی نتایج تاثیر بگذارد. خوشبختانه ما توانستیم با مطالعه پیش بینی آب و هوا و برنامه ریزی برای جایگذاری لامپ های خاص در شب ها این مشکل را بر طرف کنیم.»

آنها در طول روز لامپ را خاموش کرده و به بررسی دام یاد شده می پرداختند. در طی روزهای آزمایش که یک تابستان به طول انجامید، تعداد 8 هزار و 887 حشره در طول شب در این تله ها به دام افتاده بودند. با این حال برخی از لامپ ها در جذب حشرات قدرت بیشتری نسبت به سایرین داشتند. لامپ های رشته ای بیشترین میزان جذب حشرات را داشتند و چراغ های ال ای دی دارای رنگ های گرم نیز کم ترین میزان جذب را از خود نشان دادند.

به این ترتیب انتخاب لامپ های ال ای دی زرد رنگ برای نور پردازی خانه در طول تابستان مفید تر بوده و حشرات کمتری را به خود جذب می کنند.