محورهای پنجگانه همکاری های محیط زیستی سازمان ملل متحد با ایران

 'گری لوئیس' روز دوشنبه در افتتاحیه بیست و یکمین دوره همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: برای رسیدن به اهداف محیط زیستی تعیین شده، با شرکای زیادی در داخل ایران از جمله دولت و سازمان های غیردولتی و مردم نهاد، همکاری داریم.رئیس برنامه عمران ملل متحد با بیان این که کنفرانس انجمن متخصصان محیط زیست ایران، همه ساله به بررسی موضوعات روز محیط زیست می پردازد و کنفرانس سال گذشته با محوریت دیپلماسی محیط زیست برگزار شد، انتخاب موضوع مدیریت سبز و چالش های توسعه پایدار به عنوان محور اصلی این دوره از همایش را اقدامی هوشمندانه توصیف کرد.

وی مسائلی همچون تغییر اقلیم و مدیریت منابع طبیعی را از معضلات زیست محیطی ملی و منطقه ای عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد ایران و منطقه ای که در آن واقع شده است، آینده ای گرمتر و خشک تر خواهد داشت به همین دلیل یا باید با این شرایط سازگار شویم و یا میزان گرمایش زمین را کاهش دهیم و یا هر دو راه را با هم انتخاب کنیم.
لوئیس بر ضرورت توجه به ایجاد بسترهای سازگاری و انطباق با این شرایط قابل پیش بینی و نامطلوب تاکید کرد و اظهار داشت: اقدام موثر در این زمینه می تواند موجب کاهش گرمایش و قرار گرفتن منطقه در شرایط مناسب تر شود.
وی به اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در زمینه توسعه پایدار و بیانیه پاریس در مورد تغییر اقلیم، کاهش کربن و گرمایش جهانی اشاره کرد و افزود: جامعه جهانی هم اینک برای کنترل گرمایش زمین به توافق رسیده است و برای این کار باید دمای کره زمین را تا دو درجه سانتیگراد از حد موجود، کنترل کنند.
وی به تصویب و ابلاغ سیاست های کلی حوزه محیط زیست ایران در نوامبر سال 2015میلادی توسط دولت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در اظهارات اخیر رئیس جمهوری ایران هم بر موضوع کاهش کربن و توجه به اقتصاد کم کربن در کشور تاکید شده است.
بیست و یکمین همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران به همراه یازدهمین جشنواره توسعه سبز در واحد علوم و تحقیقات درحال برگزاری است و تا فردا چهارم اسفندماه ادامه خواهد داشت.
شرکت کنندگان در همایش، طی دو روز با حضور در نشست های تخصصی به ارائه دیدگاه ها و مباحث جدید در رابطه با نقش سازمان های منطقه ای و بین المللی در حل بحران های زیست محیطی، منابع آب و چالش های ملی منطقه ای، بحران تغییرات اقلیم و پدیده ریزگردها، انرژی؛ محیط زیست و چالش های پیش رو، اقتصاد محیط زیست؛ مدیریت سبز و نقش آن در حل بحران های زیست محیطی، حفاظت از تنوع زیستی؛ چالش ها و راهکارها و همچنین نقش آموزش و پژوهش در ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست خواهند پرداخت.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا