کشف شبکه ژنتیکی با قابلیت درمان سیستم عصبی

دانشمندان یک تیم بین المللی در پژوهش های جدید خود که در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است به بررسی  سیستم عصبی با نقشه برداری از ژنهای RNA  و mRNA  پرداخته و در دریافتند که استفاده از  این روش درمانی در سیستم عصبی بیماران آسیب دیده نتایج بهتری را به همراه دارد .

پژوهشگران در مطالعات پیشین خود دریافته بودند که سلول های عصبی که  وظیفه بسیار مهم ارسال و دریافت پیام را در بدن به عهده دارند ؛ قابلیت ترمیم نداشته و در صورت آسیب دیدن ، توان انتقال این رشته ها و در نهایت سیستم عصبی مرکزی مختل خواهد شد. البته گفتنی است در مواردی دیده شده است که بعضی از آسیب های سیستم عصبی مرکزی توان ترمیم سلولهای آسیب دیده را در خود و دیگر نقاط به صورت خودکار دارد.

در پی انجام مطالعات جدید ، این تیم تحقیقاتی عنوان کردند که با کشف ساختار ژنتیکی و عملکرد ژن mRNA و اثرات داروی آمبروکسل در فعالیت این ژن خواهند توانست به درمان سلول های عصبی بپردازند و با این کشف مسیر جدیدی پیش روی پزشکان قرا ر گرفته است .

دکتر جشویند ، متخصص مغز و اعصاب و  استاد دانشگاه یو سی ال ای آمریکا در مصاحبه خود در این خصوص اظهار کرد : این پیشرفت بزرگی برای ما بود ، شناسایی و درمان به وسیله یک روش درمانی غیر مستقیم در سیستم عصبی مرکزی و باز خورد آن در سلول های آسیب دیده.

پیش از این نیز محققان به بررسی کارکرد این ژن در موشه ا نیز پرداخته بودند و به طراحی الگوریتمی از ژنها mRNA  دست پیدا کرده بودند که نتیجه این تحقیقات در مجله عصب شناسی منتشر شده بود . در پی این کشفیات،  دانشمندان به دنبال یافتن میزان مناسب  داروی آمبرکسل و اثرات ترمیمی این دارو بر روی سیستم عصبی مرکزی بودند.

در پایان دکتر چاندران از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و محقق و استاد دانشگاه یو سی ال ای اضافه کردکه درک تفاوت مولکولی در سلول های آسیب دیده و سلول های سالم  و ترمیم این سلول ها در سیستم مرکزی عصبی انسان ، از نشانه هایی است که نشانگر بازسازی سیستم عصبی به صورت خودکار است و این تجمع سلولی را میتوان در نخاع فرد آسیب دیده شاهد بود .

منبع : UPI