امکان حضور چهره های علمی در مجلس با حمایت احزاب قدرتمند

مجلس شورای اسلامی که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر فعالیت دستگاه های اجرایی را بر عهده دارد، یکی از ارکان اساسی مدیریت کشور است و می تواند در توسعه و پیشرفت مملکت نقش مهمی ایفا کند. از این رو، ورود نمایندگان متخصص، باتجربه و آشنا به مسایل و مشکلات جامعه به مجلس در ارتقای جایگاه و قدرت بخشیدن به این نهاد مهم، بسیار موثر خواهد بود.

کشور ما در سال های اخیر رشد علمی بسیار خوبی را تجربه کرده است و شمار دانش آموختگان دانشگاهی و دانشجویان در حال تحصیل به شدت افزایش یافته است. بنابراین پتانسیل خوبی برای توسعه همه جانبه آن فراهم شده است. جهت دهی کلان اقتصادی دولت نیز به سمت اقتصاد دانش بنیان در حرکت است. اقتصادی که در آن زمینه تبدیل دانش به فناوری و فناوری به محصول با ارزش افزوده بالا امکانپذیر خواهد بود. بنابراین می بایست از بعد قانونگذاری و تصویب طرح ها و لوایح هم، این حرکت تقویت شود تا امکان دستیابی به رشد پایدار و سریع اقتصادی فراهم شود.

بر این اساس حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس آینده، نه تنها موجب تقویت دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی خواهد شد، بلکه در شکل گیری فعالیت های دانش بنیان در همه عرصه ها از جمله اقتصاد نیز بسیار موثر است.

مسعود پزشکیان؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: اگر مملکت بخواهد درست شود باید مجلس درست شود. اگر مجلس بخواهد درست شود باید افراد عالم و باتجربه وارد آن شوند. چنانچه این افراد به مجلس ورود پیدا نکنند، انتظار اینکه از مجلس حرفی بیرون بیاید که مشکل جامعه را حل کند، انتظاری غیرواقعی است. از قدیم گفته اند: «از کوزه همان برون تراود که در اوست».

اگر مملکت بخواهد درست شود باید مجلس درست شود. اگر مجلس بخواهد درست شود باید افراد عالم و باتجربه وارد آن شوند. چنانچه این افراد به مجلس ورود پیدا نکنند، انتظار اینکه از مجلس حرفی بیرون بیاید که مشکل جامعه را حل کند، انتظاری غیرواقعی است

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که علم، تجربه، ایمان و باور است که می تواند جامعه ای را متحول کند. نبود این عوامل موجب شیوع بیکاری، فقر و گرفتاری های مختلف در جامعه خواهد شد.

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه را به چهره های علمی و دانشگاهی برای ورود به مجلس چطور می بینید؟ تصریح کرد: ما ساختاری که به طور هدفمند این موضوعات را دنبال کنیم، نداریم. به همین دلیل شاید افرادی که عالم تر و باتجربه تر هستند، بلد نباشند از روش های رایج برای رای آوردن استفاده کنند. در نتیجه کسانی که ارتباطات بیشتری دارند و روش هایی را بلد هستند، شانس بیشتری برای ورود به مجلس پیدا می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نبود احزاب قوی در کشور باعث به وجود آمدن این مشکل شده است. شما کدام یک از احزاب را سراغ دارید که یک مانیفیست حزبی دارد و می داند برای اقتصاد می خواهد چه کار کند؟ برای فرهنگ چه می خواهد انجام دهد؟ برای روابط خارجی و داخلی می خواهد چه اقداماتی صورت بدهد؟ و… متاسفانه ما برای هیچ کدام از اینها برنامه ای نداریم. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا