تغییر سیاست های تحقیقاتی وزارت بهداشت به سمت کیفی شدن

به گزارش معاونت تحقیقات و فناوری ،دکتر شاهین آخوندزاده در همایش معاونین تحقیقات و فناوری با بیان این مطلب افزود :در یکی دو دهه اخیر شاهد افزایش کمی تحقیقات در کشور بودیم در حالی که تعداد تحقیقات و پژوهش ها در زمان جنگ تحمیلی بسیار نامناسب بود و نیاز داشتیم که تعداد مقالات، مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی افزایش یابد و این روند به نقطه ای رسید که از نظر تحقیقات، در منطقه رتبه اول قرار گرفتیم اما از نظر کیفیت در جایگاه برتر نبودیم.
وی تغییر سیاست های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به کیفی شدن تحقیقات را عاملی برای قرار گرفتن ایران در جایگاه های نخست رتبه بندی کیفی تحقیقات جهانی دانست و گفت: وقتی مقاله ای در مجله علمی معتبری چاپ می شود، خروجی آن برای بهداشت و درمان کشور، قابل استفاده و مفید خواهد بود.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کیفی شدن تحقیقات منجر به کاربردی شدن آنها می شود، افزود: در همایش اخیر معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کشور، تصمیمات خوبی برای ارزشیابی دانشگاه های تیپ یک، دو، سه و مراکز تحقیقاتی و همچنین تاسیس مراکز تحقیقاتی با رویکرد کیفی گرفته شد تا بتوانیم به ماموریتی که مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به جایگاه برتر منطقه از نظر تولید علم و فناوری ابلاغ کرده اند، برسیم.
آخوندزاده به جایگاه برتر ایران در تولید علم در منطقه اشاره کرد و گفت: به عنوان یک معلم معتقدم که نسل نخبه جوان، با کوشش های زیاد زیر نظر اساتید خود، نه با اعتبارات مناسب دولتی بلکه با دست خالی توانستند توفیقات زیادی را کسب کنند که امروز در رتبه اول تولید علم در منطقه قرار بگیریم. اما نگاه ما نباید به ترکیه بلکه باید به کشورهای پیشرفته اروپایی باشد.
وی افزود: برای رسیدن به جایگاه های برتر جهانی، فقط نیروی انسانی کفایت نمی کند بلکه باید زیرساخت های لازم نیز وجود داشته باشد. لازم است تا به نسل نخبه جوان و اساتید آنها توجه داشته باشیم چرا که در غیر این صورت، این سرمایه عظیم را از دست می دهیم و اگر با فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز در کشور، بتوانیم از مهاجرت نیروهای انسانی خود جلوگیری کنیم، دیگر هدف ما رسیدن به کشوری مانند ترکیه نخواهد بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا