تولید رقم جدید پنبه با دوره رشد کوتاه در کشور

فرهاد خیری در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: در نشست کمیته ملی معرفی رقم، دو موضوع رقم جدید پنبه و آزمون تعیین ارزش زراعی ارقام وارداتی یونانی بررسی شد که پس از تبادل نظر در نهایت به معرفی یک رقم جدید پنبه منجر شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های رقم جدید پنبه گفت: طول دوره رشد بسیار کوتاه و صرفه جویی در مصرف آب و برداشت به وسیله ماشین (در مقایسه با برداشت دستی هزینه بسیار کمتری دارد) از مزایای اصلی رقم جدید پنبه است.

خیری افزود: رشد این رقم پنبه در فاصله ۱۱۰ روز کامل می‌شود که در مقایسه با مدت زمان رشد رقم‌های دیگر پنبه، 80 روز زودتر انجام می‌شود.

معاون تحقیقات، شناسایی و ثبت ارقام گیاهی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ایران تصریح کرد: دستور بعدی جلسه بررسی آزمون تعیین ارزش زراعی چهار رقم وارداتی یونانی بود که به دلیل گذشت مدت طولانی از انجام آزمون و عدم مراجعه به کمیته، گزارش واصله تایید نشد و در نهایت تصمیم بر آن شد که این آزمون یک سال دیگر تکرار شود.

وی در پایان تصریح کرد: مقرر شد آزمون مذکور در چهار منطقه مغان، داراب، کاشمر و استان گلستان تکرار شود تا مولفه‌های قابل اتکاتری برای تعیین ارزش ارقام به دست آید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا