تمیزترین ابزارهای دندانپزشکی نیز دارای آلودگی هستند

این تحقیق در خصوص باکتری ها و میکروبهای موجود در بیو فیلم دندانها و ورود آن ها به لوله های منتقل کننده بزاق دهان بیمار به خارج  و دیگر تجهیزات دندان پزشکی صورت گرفته و نشان داد که این باکتریها از بین رفتنی نیستند .

اعضای این تیم مطالعاتی با بررسی عملکرد پاک کننده های مورد استفاده در دندان پزشکی و تاثیر آن بر  باکتری ها به این نتیجه رسیدند که هیچکدام به طور کامل در پاک کردن بیوفیلمها موثر نبوده و تنها کالبنیوم را قویتر از بقیه تشخیص دادند که این ضد عفونی کننده نیز به طور کامل پاک کننده ای قوی نیست .

پلاک دندانها در واقع یک بیو فیلم  فیلم است که روی سطح دندان ایجاد می شود لذا دانستن نحوه تشکیل ، ترکیب و خصوصیات این پلاک ها به کنترل آن کمک میکند . به طور عمومی پلیکل ساخته شده روی دندان  که چند دقیقه پس از مسواک زدن دندانها توسط گلیکوپروتئینهای بزاقی تولید می شوند، لایه چسبنده ای را بر  سطح دندان ها تشکیل می دهد که باکتریها می توانند به آن متصل شده و بیماری های دهان و دندان را پدید آورند.

دکتر دامین کوستا در دانشگاه پواتیه در یک مصاحبه مطبوعاتی در خصوص این مطلب گفت : عفونت همواره ممکن است رخ دهد و به طور مثال این دستگاه مکش بزاق همواره در معرض آلودگی میکروبی است.  وی بهترین راه را محافظت دائمی و حفظ بهداشت عمومی دهان و مراقبت از دندان ها برای عدم مراجعه به دندانپزشکی می داند .

در این مطالعات،  پژوهشگران عوامل آلوده کننده و انتقال دهنده میکروب ها و باکتری ها و  سه ضد عفونی کننده که مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد را بررسی کردند . این مواد عبارت بودند از : اکسیژنال 6 ، کالبنیوم و استریسپرای. محققان در عین حال به بررسی میکروب هایی همانند سومودوناس آئروژینوزا ، قارچ آلبیکنس و باکتری هایی از این دست نیز پرداخته و به نقش و میزان حضور دائمی آن ها در دستگاه های دندانپزشکی پی بردند. .

در ادامه ، اعضای این تیم مطالعاتی با بررسی عملکرد این پاک کننده ها و تاثیر آن بر  باکتری ها به این نتیجه رسیدند که هیچکدام به طور کامل در پاک کردن بیوفیلمها موثر نبوده و تنها کالبنیوم را قویتر از بقیه تشخیص دادند که این ضد عفونی کننده نیز به طور کامل پاک کننده ای قوی نیست .

دانشمندان در پایان این پژوهش خاطر نشان کردند که باید درپی یافتن ضد عفونی کننده هایی قویتر برای از بین بردن باکتریها بود و در حال حاضر هیچ کدام از این مواد در پا کردن وضد عفونی کردن این وسایل توفیق چندانی نخواهند داشت .

منبع :UPI