قانونگذاری باید مبتنی بر علم و دانش باشد

قاسم جعفری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر نقش دانش و تخصص در قانونگذاری درست و کارآمد، اظهار کرد: رسالت مهم مجلس قانونگذاری است و قانونگذاری یعنی ترسیم آینده درست برای کشور. ترسیم آینده درست هم مبتنی بر علم و دانش است. کمااینکه در معارف دینی و قرآنی ما بر این موضوع تاکید شده و عقل هم همین را می گوید. آنکه امیرالمومنین می فرماید: «العلم سلطان» (علم مایه سلطنت و چیرگی و پیروزی است) به همین معناست. بنابراین اگر افراد آگاه، افرادی که می توانند ابعاد مسایل را تشخیص دهند و افراد متخصص وارد مجلس شوند، باعث خواهد شد که ما قوانین خوبی داشته باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ما الان در کشور قانون کم نداریم. در حال حاضر حدود 12000 قانون، حدود 80000 مقرره و چندصدهزار آیین نامه و بخشنامه داریم اما قانونی که امروز نوشته می شود باید دو هفته بعد برایش اصلاحیه بزنیم برای اینکه روی آن کار نمی شود. مرکز پژوهش های مجلس باید خیلی قوی شود. به نظر من باید از یک هفته ای که به حوزه های انتخابیه اختصاص دارد، نمایندگان موظف باشند سه روزش را در مرکز پژوهش ها حضور یابند و طرح هایی که قرار است هفته های آینده به صحن بیاید با کارشناسان مطالعه کنند.

وی تصریح کرد: اگر چهره های علمی متخصص که منافع و مصالح حقه نظام در سطح بین الملل، در سطح ملی و استانی و نیز در بخش های تخصصی مثل دانشگاه ها، کشاورزی و… برای آنها مهم است، به مجلس وارد شوند، حتما وزانت مجلس افزایش خواهد یافت. آن موقع حرف زدن ها، نقد کردن ها و تایید کردن ها معنا پیدا می کند.

جعفری تاکید کرد: باید بار احساسی در مجلس پایین بیاید و در عوض بار علمی، فنی و تخصصی به ویژه مشورت گری و مشورت پذیری آن بالا برود.

در حال حاضر حدود 12000 قانون، حدود 80000 مقرره و چندصدهزار آیین نامه و بخشنامه داریم اما قانونی که امروز نوشته می شود باید دو هفته بعد برایش اصلاحیه بزنیم برای اینکه روی آن کار نمی شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه را به چهره های علمی برای ورود به مجلس چطور می بینید؟ گفت: من فکر می کنم یکی از شاخص های مهم مردم برای انتخاب، دانش است. البته دانش به ضمیمه تجربه خیلی مهم است. ممکن است بعضی افراد از نظر سطح علمی بسیار بالا باشند اما در آداب اجتماعی و مدیریت به خوبی رشد نکرده باشند. اینها را باید با هم جمع کرد. اما قطعا یکی از شاخص های مهم برای مردم ما دانش است و چهره های علمی، صاحب نظران، تئوری پردازان و کسانی که می توانند آینده علمی را ترسیم کنند، با اقبال خوبی مواجه می شوند. البته در عرصه انتخابات بار عواطف و احساسات هم بالاست و یکی از آسیب ها این است که بعضی ها بر موج سوار می شوند و مسایلی را مطرح می کنند که ممکن است چهره های به دردبخور علمی در بعضی از حوزه ها جا بمانند. اما اگر درست تبیین شود، مردم حتما به صاحبان علم و دانش اهمیت می دهند. من این روایت را به همه شهروندان و ملت بزرگوار تقدیم می کنم که فرمود: «صبح که از خواب بیدار می شوی، چهارمی نباش». حالا سه مورد قبلی چیست؟ انسان یا باید عالم باشد، یا باید متعلم باشد و یا باید دوستدار علم باشد. اگر کسی یکی از این 3 مورد نباشد به تعبیر امیرالمومنین می شود خس و خاشاک بی ارزش.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می کنم مردم باید به صاحبان علم و دانش که در کنار آن، از تجربه و مدیریت و سوابق خوب و سلامت و زنده بودن، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «مجلس باید زنده و سلامت باشد»، برخوردارند به عنوان شاخص های اصلی انتخاب، توجه کنند. اگر کسی وعده های بی جا می دهد این نشان دهنده عدم آگاهی و دانش اوست. مطمئنا چنین کسی در صورتی که وارد مجلس شود، نمی تواند در بررسی طرح ها و لوایح اقدام درست انجام دهد.           

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا