استفاده از بقایای زعفران به عنوان علوفه

با توجه به سطح زیر كشت و میزان تولید زعفران در كشور و به ویژه در استان های خراسان و نیاز روز افزون به تولید علوفه، استفاده بهینه از بقایای علوفه ای این گیاه می تواند نقش مهمی در تامین بخشی از نیاز علوفه دام ها در این استان ها داشته باشد. به همین منظور نیز تحقیقاتی در کشورمان انجام شده است که این پژوهش به منظور تعیین تركیب شیمیایی و تجزیه پذیری شكمبه ای ماده خشك بقایای علوفه ای زعفران عمل آوری شده با قارچ صدفی پلوروتوس فلوریدا به روش های درون كیسه ای و آزمون تولید گاز انجام شده است.

محققان معتقدند که به طور كلی، به نظر می رسد كه عمل آوری با قارچ صدفی پلوروتوس فلوریدا باعث بهبود ارزش غذایی بقایای زعفران شده و می توان از آن به عنوان یک علوفه مناسب بهره گرفت.

انجام این فرایند در در آزمایشگاه تغذیه دام دانشكده كشاورزی دانشگاه بیرجند رخ داده است و در طی آن دانشمندان با 2 تیمار و بر مبنای آزمون مقایسه دو میانگین (تی- استیودنت) به انجام آزمایش مورد نظر خود دست زده اند. به منظور ارزیابی شرایط استفاده یاد شده از زعفران، بقایای علوفه ای زعفران در اواخر مرحله ركود گیاه برداشت و با قارچ پلوروتوس فلوریدا عمل آوری گردید.

پس از برداشت نتایج، این اطلاعات بر مبنای آزمون مقایسه دو میانگین (تی- استیودنت) و با استفاده از نرم افزار آماری SAS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از این تحلیل نشان داد كه فرآیند عمل آوری با قارچ، موجب كاهش معنی دار ماده خشك، فیبر نامحلول در شوینده خنثی و فیبر نامحلول در شوینده اسیدی و افزایش معنی دار پروتئین خام بقایای علوفه ای زعفران شده است.

هم چنین عمل آوری سبب افزایش معنی دار فراسنجه های تجزیه پذیری ماده خشك در شكمبه شامل بخش سریع تجزیه، بخش كند تجزیه و ثابت نرخ تجزیه شد. علاوه بر این نیز عمل آوری بقایای زعفران سبب افزایش معنی دار تولید گاز حاصل از بخش با پتانسیل تجزیه پذیری، انرژی قابل متابولیسم، قابلیت هضم ماده آلی و غلظت اسیدهای چرب كوتاه زنجیر شده بود.

محققان معتقدند که به طور كلی، به نظر می رسد كه عمل آوری با قارچ صدفی پلوروتوس فلوریدا باعث بهبود ارزش غذایی بقایای زعفران شده و می توان از آن به عنوان یک علوفه مناسب بهره گرفت.

منبع: وحید كاردان مقدم، محمد حسن فتحی نسری، محمد علی بهدانی و حمید كاردان مقدم، 1394. اثر قارچ پلوروتوس فلوریدا بر تركیب شیمیایی، تجزیه پذیری شكمبه ای و تولید گاز بقایای علوفه ای زعفران، دو فصلنامه پژوهش های زعفران، سال سوم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا