کاهش معایب روش تزریق گاز طبیعی به مخزن نفت

دانشمندان علوم پتروشیمی ایران معتقدند که اكثریت مخازن نفتی ایران دوره تخلیه طبیعی خود را پشت سر گذاشته اند و به همین دلیل نیز استفاده از روش تزریق انواع گازها در عملیات ازدیاد برداشت ضروری به نظر می رسد.

در این میان، این روش چندان بدون ایراد نیست و برای نمونه، تشكیل رسوب های آلی همانند آسفالتین و به دنبال آن نشست بر روی سنگ مخزن در حین فرآیند تزریق گاز به جهت آسیبی كه به سازند وارد میكند، یك مشكل جدی محسوب می شود. به همین دلیل نیز لازم است قبل از انجام پروژه های تزریق گاز، مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از سیال و سنگ همان مخزن انجام و پس از تحلیل نتایج به دست آمده و شبیه سازی مخزن پروژه در مقیاس میدانی انجام پذیرد.

در پژوهشی در همین راستا، محققان اثر فشار تزریق گاز طبیعی بر پدیده تشكیل رسوب و نشست آسفالتین و تغییر خواص مغزه مورد بررسی قرار داده اند. شایان ذکر است که نمونه های نفت مورد استفاده در این آزمایش ها، نفت زنده یكی مخازن ایران بوده است.

در این آزمایش ها كاهش تراوایی مغزه، قبل و بعد از تزریق گاز تعیین گردیده است. هم چنین در زمان های مختلف از سیال تولیدی نمونه گیری انجام میزان آسفالتین هر نمونه شده با روشهای استاندارد IP143 از نمونه های به دست آمده مشخص شده است. از سوی دیگر نیز رابطه توانی بین تراوایی سنگ آسیب دیده و تخلخل مغزه آسیب دیده در آزمایش ها با استفاده از روش موازنه جرم، كاهش تخلخل مغزه محاسبه و به دست آمدند.

نتایج حاصل شده از این پژوهش نشان می دهد تزریق گاز طبیعی به مغزه باعث رسوب شدید آسفالتین در مغزه و نشست آن بر روی سنگ شده كه سبب كاهش تراوایی سنگ خواهد گردید. هم چنین با كاهش فشار تزریق گاز این آسیب دیدگی كاهش پیدا می کنند.

منبع: عباس شهرآبادی، مسعود نصیری، كاوه خانلری، سعید عباسی، 1394. بررسی آزمایشگاهی تاثیر فشار تزریق بر میزان آسیب دیدگی سازند ناشی از نشست رسوب آسفالتین در فرآیند تزریق گاز طبیعی به مخزن، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.