شناسایی گنبدهای نمکی تنگه هرمز

مطالعات زمین شناسی و تهیه نقشه های سطحی و زیر سطحی برای نمایش ساختارهای تكتونیكی و سیر تكاملی وقایع زمین شناسی، یكی از مسائلی است كه همواره مورد توجه زمین شناسان بوده است. در همین راستا نیز پژوهشی بومی انجام شده است که هدف اصلی در این مطالعه شناسایی گنبدهای نمكی موجود در تنگه هرمز با استفاده از داده های زیرسطحی است.

به این ترتیب محققان موفق شدند تا نقشه های پراكندگی 17 گنبد نمكی مدفون و رخنمون یافته در گستره تنگه هرمز را به همراه مختصات مركز هر كدام از آنها به همراه عمق دفن آنها به دست بیاورند.

منطقه مورد مطالعه در این مطالعه در جنوب ایران و در تنگه هرمز واقع شده است. این منطقه در فعالیت های کاری شركت نفت ایران، تحت عنوان بلوك E شناخته می شود. مختصات جغرافیایی این بلوک برابر با °55 تا °56 طول شرقی و ''30 °25 تا °27 عرض شمالی است.

به منظور ساخت مدل سه بعدی ساختارهای نمكی مدفون تنگه هرمز از داده های چاه، خطوط لرزه ای، به همراه نقشه UGC زمانی راس سازند داریان و نرم افزار پترل استفاده شد. به این ترتیب محققان موفق شدند تا نقشه های پراكندگی 17 گنبد نمكی مدفون و رخنمون یافته در گستره تنگه هرمز را به همراه مختصات مركز هر كدام از آنها به همراه عمق دفن آنها به دست بیاورند.

تمركز این ساختارها در بخش غربی تنگه هرمز است و احتمال می رود ضخامت سازند هرمز در این بخش بیش از بخش های شرقی و مركزی باشد.

از جمله نکات برجسته در دستاوردهای این پژوهش این است که به واسطه آن تعداد هشت گنبد به نقشه پراكندگی گنبدهای نمكی ایران اضافه شده است. فاصله مابین هركدام از این گنبدها در بخش دریایی در حدود 35 کیلومتر برآورد شد و مشخص شده است که گنبدهای نمكی جنوب ایران منطبق بر روند شمال شرقی- جنوب غربی یا همان روند خطواره هندورابی هستند.

منبع: سپیده پاژنگ، علی كدخدایی، بهزاد زمانی، محمود برگریزان، محمدرضا یوسف پور، 1394. معرفی 17 گنبد نمكی مدفون و غیر مدفون بر اساس داده های لرزه ای در تنگه هرمز (بلوك E)، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا