گزارش تصویری از نسل جدید قطارهای مغناطیسی شناور

در روزهای پایانی سال گذشته میلادی گشور چین اقدام به راه اندازی نسل جدیدی از قطارهای مغناطیسی کرده است که به عنوان قطارهای ماگلو maglev railway شهرت دارند.

قطار های ماگلو به گونه ای از قطار ها گفته می شود که بر اثر نیروی مغناطیس در هوا شناور شده و با ریل های خود فاصله اندکی دارند و به این ترتیب با کاهش میزان اصطحکاک ، سرعت آن افزایش یافته و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه ، این خط جدید قطارهای مغناطیسی روز هشتم دسامبر ( برابر با هفدهم آذرماه ) آغاز به فعالیت کرده و دو منطقه چانگ شا Changsha ، مرکز استان هونان را به فرودگاه هوانگ هوا Huanghua Airport متصل می کند . لازم به توضیح است که فاصله این دو نقطه 18 و نیم کیلومتر است و در یک سفر آزمایشی نمونه قطارهای سرعت متوسط رو به پایین آن ، ده دقیقه زمان برای حرکت از و Changsha رسیدن به فرودگاه صرف شد.

در روزهای اخیر اما شاهد راه اندازی نمونه دیگری از این قطارهای مغناطیسی در چین هستیم که در گروه قطارهای کم سرعت طبقه بندی شده و  دارای کاربری متفاوتی است.

قطار های ماگلو به گونه ای از قطار ها گفته می شود که بر اثر نیروی مغناطیس در هوا شناور شده با ریل های خود فاصله اندکی دارند و به این ترتیب با کاهش میزان اصطحکاک ، سرعت آن افزایش یافته و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود . از دیگر ویژگی های این قطار می توان به عدم وجود لرزه و تکان در بدنه آن اشاره کرد . در حقیقت در این مدل از قطارها ، نیروی مغناطیس موجب شناور شدن قطار و حرکت بدون لرزش آن رو به جلو می شود .

بر اساس گزارش های کارشناسان ، این گونه قطارها با مصرف کمی از انرژی می توانند با اندازه سرعت هواپیما حرکت کرده و به مقصد برسند .  قطارها ماگلو در انواع سرعت کند ، متوسط و سریع رده بندی شده و ساخته می شوند که در گروه قطارهای با سرعت متوسط رو به پایین ، حداکثر سرعت آن 100 کیلومتر در ساعت بوده و در قطارهای سریع آن حداکثر سرعت 580 کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود .

در یکی از برنامه های آزمایشی ، گروه قطارهای با سرعت متوسط رو به پایین مورد آزمایش قرار گرفت که به  سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد. قابل ذکر است که این قطار آزمایشی با طول 48 متر، دارای سه واگن بوده که ظرفیت 363 نفر را داشته است.

منبع:  news.xinhuanet