زیرساخت‌های صادراتی محصول‌های دانش بنیان باید تقویت شود

دکتر پیرعلی خیرآبادی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون ۱۱۷ واحد فناور در پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری مستقر هستند؛ از مجموع این واحدها  تنها 2 شرکت دانش‌بنیان و ۲ شرکت فناور درحال انجام اقدامات لازم برای صادراتی شدن محصول‌های دانش‌بنیان و فناورشان هستند.

وی افزود:عمدتا صادرات محصول های شرکت های دانش بنیان ما مربوط  به حوزه های تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، نرم‌افزاری و فرآورده‌های پتروشیمی است. ما برای تحقق هرچه بیشتر این امر، ایجاد پاویون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور ارمنستان( برای انتقال فناوری جمهوری اسلامی ایران به کشور ارمنستان) را در دست پیگیری داریم.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری تاکنون برای حمایت از ورود شرکت‌های مستقر به بازارهای بین‌المللی توانسته متناسب با تقاضا و نیاز شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر این پارک در نمایشگاه بین‌المللی علوم، فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته ترکمنستان، نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، برق، نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی و تجهیزات وابسته (foodex) ازمیر ترکیه و همچنین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه کشور تاجیکستان شرکت کند.

وی اظهار داشت: حضور ما در این نمایشگاه ها باعث آشنایی هرچه بیشتر شرکت‌های مستقر در پارک ما با بازار کشورهای هدف شده است. همچنین برخی از شرکت‌های مستقر با استفاده از توان شرکت‌های بازرگانی خصوصی و کانال‌های ارتباطی معرفی‌شده از طرف پارک پیگیر ورود به بازار سایر کشورها هستند.

پیرعلی  ادامه داد: ما برای صادراتی شدن شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان‌مان اقدام به گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های بین‌المللی و مورد نیاز می کنیم. بخشی از هزینه‌های این غرفه ها و حضور این شرکت ها در نمایشگاه ها را ما خودمان متقبل می‌شویم. همچنین ما ضمن پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش مناسب به این قبیل از شرکت‌ها، خدماتی مانند انجام مشاوره و برپایی  دوره‌های آموزشی متناسب با موضوع دراختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. این نوع حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

رییس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری به پاره ای از مشکل های پیش روی صاحبان شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادراتی شدن محصول های دانش‌بنیان در استان ما بسیار ضعیف است مثلا پروازهای بین‌المللی استان ما بسیار اندک و تنها به چند جای خاص محدود می‌شود. وجود  نداشتن خطوط ریلی از دیگر مشکل های زیرساختی این استان است. ما امیدواریم از این پس با ورود به عصر پسا تحریم و تقویت زیرساخت‌ها و توان و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش آگاهی و اطلاعات آن‌ها در حوزه صادرات گام‌های بسیار موثری در این زمینه برداشته شود.

پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از این پس باید بنابر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارمنستان را به عنوان کشور هدف خود برای انتقال فناوری‌های ایران انتخاب کند از اینرو ما هرگونه حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی افزود: همچنین هم اکنون قوانین، مقررات و ضوابط بسیار خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور وجود دارد اما بسیاری از این شرکت‌ها و مراجع مربوطه از آن‌ها بی‌اطلاع هستند به همین دلیل اغلب بهره‌برداری و کارایی مناسب از این قوانین صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: وجود مرجع مناسب برای بازاریابی تخصصی محصول های دانش‌بنیان و همچنین مرجعی برای حمایت از استانداردسازی محصول های دانش‌بنیان و ارایه مشاوره‌های تخصصی از جمله پیشنهاد ما برای توسعه صادرات فناوری‌های دانش‌بنیان است. در ضمن ایجاد و توسعه شرکت‌های بازرگانی تخصصی- صادراتی محصولات دانش‌بنیان، مشاوره و آموزش در حوزه برندسازی و اقداماتی از این قبیل نیز می‌تواند در این زمینه بسیار راه‌گشا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین استراتژی برای ورود شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها به بازارهای بین‌المللی چیست؟ گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین وجود مراجعی تخصصی برای هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت بازار هدف بین‌المللی می‌تواند در این خصوص بسیار مفید باشد. به عنوان مثال کشور تاجیکستان بازار بسیار مناسبی برای ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی است. ضمن معرفی این قبیل بازارها به شرکت‌های دانش‌بنیان، تعیین نیازمندی بازار بین‌المللی، حمایت از ایجاد شرکت‌های بازرگانی تخصصی و سایر اقدامات دیگر می‌تواند استراتژی بسیار مناسب برای ورود محصول های دانش بنیان به بازارهای بین‌المللی باشد.

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا